Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
konst

Zmijewskis konstdokumentära filmer i Kalmar

Publicerat tisdag 22 juni 2010 kl 07.46
Habana LibreStill from Habana Libre, 2010. Courtesy: Artur Zwijewski, Galerie Peter Kilchmann, Zurich Foksal Foundation, Warsaw.

En social expert som går att hyra in - så beskriver han sig själv - den polske konstnären Artur Zmijewski som via Venedigbiennalen, Documenta i Kassel de senaste åren och MoMA i New York tidigare i år har tagit vägen förbi Kalmar Konstmuseum.

I den första separatutställningen i Sverige visar Kalmar Konstmuseum visar några av Zmijewskis tidigare verk, bland annat från Gaza, men också en ny konstdokumentär från Kuba.

Artur Zmijewski har blivit känd för råa dokumentära och politiska filmer de senaste åren. I Kalmar visas bland annat Repetition - en film där han återskapar ett socialt experiment som genomfördes på 70-talet - en grupp män delas slumpvis in i fångar och fångvaktare och så stängs de in i en byggnad och filmas.

Här visas också två filmer med stark koppling till situationen i Israel och Gaza - temat för allt är människors beteende i konflikter, hur olika verklighetsbilder skapas, hur ideologier kan hjärntvätta grupper av individer.

I den nya filmen - Habana Libre från socialismens Kuba - skildrar Zmijewski en tillvaro i enorm fattigdom där människorna är slavar under ett system - och ibland blir det helt absurt. Samtidigt som vuxna sitter och silar grus för att kunna blanda ny betong o samlar skräp att sälja så övar skolbarnen på hur man går på en cat-walk - övningar som dessutom leds av en lärare.

Artur Zmijewski, som säger att han vill verka som en sorts journalist, tolkar modelektionen som en bild av drömmen om ett annat liv. Han blev deprimerad efter tio dagars filmande i Havanna, han slogs av hur lätt det var att gå in i verkstäder och komma nära Habanaborna utan att de protesterade eller reagerade, utan att slå vakt om sitt eget värde.

Artur Zmijewski är uttalad vänsteraktivist och tillhör en grupp resande, ofta välbetalda konstnärer, som får i uppdrag att hantera frågeställningar och sprida ett budskap. Den nya filmen Habana Libre från Kuba är ett beställningsverk. Det har blivit mer och mer populärt att använda konstnärer på det sättet och Artur Zmijewski trivs med det. Å ena sidan men å andra innebär det också en risk eftersom den konstnärliga friheten begränsas.

- Jag arbetar ju med frågeställningar som beställarna har lagt fram, svarar på deras frågor, konstaterar han. Jag är en social expert för uthyrning. 

Målet för honom själv är att förstå vilka mekanismer det är som styr människor i situationer där den egna identiteten och personligheten hotas - som i krig och i fängelse. Han tycker att han har förstått - som exempel nämner han 80064 filmen där han övertalar en man att göra om sin tatuering från koncentrationslägret i Auschwitz.

- Jag känner i min kropp att jag har förstått - och nu kan jag välja om jag vill använda min kunskap. Jag kan skydda mig själv - det är ett självförsvar, säger Artur Zmijewski.

Erika Norberg, SR Kalmar
erika.norberg@sr.se



Kalmar Konstmuseum visar Artur Zmijewskis filmer till och med den 5 september 2010.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".