Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konst och yttrandefrihet

Ars Homo Erotica visas i Warszawa

Publicerat tisdag 22 juni 2010 kl 07.46

I Warszawa pågår en uppmärksammad utställning på Nationalmuseum om homosexuell konst: Ars Homo Erotica. För några år sedan förbjöds Gay pride parades i Warszawa så många trodde att det skulle storma ordentligt kring utställningen. Men hur blev det?

Det blev i alla fall en stor utställning på Warszawas största museum Nationalmuseum, en utställning med hela 250 objekt från antiken till våra dagar.

Redan i entrén möts åskådaren av ett fragment av David Cernys Entropa, som väckte sån uppmärksamhet i Bryssel när Tjeckien var EU: s ordförandeland och den tjeckiske konstnären lät stereotyper och fördomar om EU-länderna blomma ut. Det var väldigt roligt och träffande. Polen är för Cerny tre präster som sätter ner de homosexuellas regnbågsflagga i den polska jorden, en parafras på den berömda bilden när amerikanska soldater under andra världskriget reste USA-flaggan vid Iwo Jima, Japan.

Det är dräpande, ironiskt och som alla fördomar med ett uns av sanning. Att Warszawas borgmästare 2004 och 2005 förbjöd gay pride parader känns nu rätt avlägset. Men det är nyttigt att komma ihåg, precis som den kroatiska konstnären som påminner om platsen i Zagreb där skinnhuvuden slog ihjäl en homosexuell.

Den där riktiga debatten med upprörda och sippa företrädare infann sig inte riktigt, det blev de där vanliga fäktningarna mellan liberala Gazeta Wyborcza och konservativa Rzeczpospolita, en dämpad diskussion om sex som en politisk vänsteridé, om privatlivets helgd, om konsten i konsumtionismens tjänst, passionens många namn och uttrycksformer.

Så kom överraskande beskedet att personalen på Nationalmuseum kräver att direktören Piotr Piotrowski ska avgå. Men läser man artiklarna noga så framgår det att den konflikten inte har ett dugg med den pågående utställningen att göra.

Det verkar som om alla förväntningar på utställningen och alla försök att instrumentalisera Ars Homo Erotica lett till, som en bekant uttryckte det: Ingen la riktigt märke till vilken intressant utställning det handlar om.

Kjell Albin Abrahamson, SR Ekot
kjell_albin.abrahamson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".