Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
dödsfall

Filmikoner ur tiden

Publicerat torsdag 30 september 2010 kl 12.30
Arthur Penn och Tony Curtis. Foto: Scanpix.

Filmstjärnan Tony Curtis har avlidit, 85 år gammal. Han spelade bland annat mot Marily Monroe i I hetaste laget, i Sverige blev han mest känd som Danny Wilde i tv-serien Snobbar som jobbar
  I dagarna gick också regissören Arthur Penn bort, som gjorde filmen Bonnie and Clyde.

En runa över två personer är det inte lite blasfemi, men å andra sidan är de födda ungefär sam­ti­digt, och nu har de dött nästan samtidigt, Tony Curtis och Arthur Penn, den ene 85 och den andre 88.
   Dessutom har de satt samma exakta, omisskänneliga, tydliga spår i mitt biominne utan att spåren av dem därmed skulle bilda någon särskild stark enhet eller helhet.

När Tony Curtis, eller Bernard Schwartz som han egentligen hette, dök upp som slaven Antoninus i filmen Spartacus, så hajade jag till inför en omöjlig kombination. Kirk Douglas var omöjlig nog som slavupprorets ledare, men Tony Curtis i antikens Rom. Tony Curtis som varit Joe/Josephine i I hetaste laget, eller som den trefaldigt flygvärdinneprass­lande Bernard Lawrence i Boeing Boeing, eller i Snobbar som jobbar tillsammans med Roger Moore.
   Men sådan var tydligen Curtis’ plan, att aldrig fastna i ett fack: gästpel i tv-serier som Roseanne, Lois & Clark, Perry Mason. Och så huvudrollen i filmer som Lobster Man from Mars, en meta-science fiction-parodi. Och så Where is Parsifal?, tillsammans med Orson Wells, Peter Lawford, Donald Pleasance. Och så skådespelarens röst i luren i Rosemary’s baby. Och jag ser framför mig, fast jag kan inte komma på titlarna, Curtis i cowboyhatt och pistol, också.

Av Arthur Penns filmer minns jag starkast The Chase, Den djävulska jakten hette den på den tiden då alla filmer som måste utge sig för att vara spännande fick heta ”djävulska”. Marlon Brando, Angie Dickinson, Robert Redford, Jane Fonda.
   Arthur Penn hade en förmåga att sätta skådespelarna i rörelse utan att alltid i detalj kunna kontrollera hur det skulle gå utom att det alltid blev något av det, som det kunde tyckas. Som Arlo Guthrie och Pete Seeger i Alice´s Restaurant. Som Warren Beatty och Faye Dunaway i Bonnie and Clyde. Eller Paul Newman som Billie the Kid i The Left Handed Gun.

Och allra mest, den film som jag skulle sakna allra mest, faktiskt mer än Den djävulska jakten, om den inte funnes: Missouri Breakes med en ung Jack Nicholson och en helt vett- och hejdlös Marlon Brando.

Göran Sommardal, SR Kulturnytt
goran.sommardal@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".