Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Krav på nytt konstmuseum efter konststöld

Publicerat torsdag 7 oktober 2010 kl 17.05
Edvard Munchs "två vänner". Foto: Polisen.

Efter konststölden på Malmö konstmuseum kommer nu kraven på ett nytt konstmuseum. Det var i går som polisen hittade tre av konstmuseets tavlor när man gjorde en husrannsakan hemma hos en person i ett helt annat ärende, nämligen i den pågående skimningsutredningen inom taxibranschen.

 Tavlorna, Edvard Munchs två vänner värd omkring 10 miljoner och två oljemålningar av Gustaf Rydberg och Per Siegård, tillsammans värda runt 400 000, stod i ett hem i Landskrona. Och det var en aning förvånade poliser som öppnade paketen, säger Stefan Larsson på bedrägeriroteln.

– Man blev häpen, speciellt när man fick höra beloppen som de värderades till. Det var definitivt inte vad vi hade förväntat oss. Inte när man gör husrannsakan i de områdena, hos den typen av person. Det är inte osannolikt att man springer på stöldgods, men då av mindre värde och mer elektronik, säger Stefan Larsson.

Tavlorna stod hemma hos en 34-årig man i Landskrona som tidigare inte är känd av polisen. Han har kopplingar till den bedrägerihärva där taxikunder misstänks ha fått sin betalkort kopierade. Nu är han misstänkt för både bedrägeri i taxihärvan och grovt häleri, vad gäller konsten. Han nekar till båda brotten. Mer vill polisen inte säga.

På Malmö kosntmuseum är det lite av dagen efter. Man visste inte ens att tavlorna var försvunna när polisen ringde i går. Tavlorna hade nyligen varit utställda och hade stått i ett mellanlager, intill gallerihallen. Men nu väcks också frågorna om konstmuseets säkerhet. Museet ligger inhyst ett par trappor upp hos Malmö museer, och det är problem, säger konstmuseets chef Göran Christensson.

– Jag skulle nog säga att svagheten i säkerheten gäller i första hand inslussning och utslussning av föremålen i byggnaden. Vi gör det för öppen ridå. Och sen kan man ta den andra aspekten när vi bygger utställningar. Då spärrar vi av lokalen med ett rep som markerar att allmänheten ska inte fortsätta förbi detta rep. Men samtidigt är det på något sätt öppet för allmänheten, säger Göran Christensson.

Det betyder att om man går fel kan man i princip komma in till er konst när ni håller på och jobbar med den?

– Ja, det kan man göra om man går fel.

Men då är ni där samtidigt. Lämnas konsten någon gång obevakad?

– Nej, det gör den inte. För lämnar man lokalen så låses dörrarna. Men det är klart, under uppbyggnadstiden kan det inträffa att folk kommer in och personalen inte märker det.

Behovet av ett nytt konstmuseum har diskuterats i mer än 15 år. Flera partier gick till val på frågan.

Och som ett brev på posten efter stölden, kommer nu också krav att det verkligen byggs ett nytt. Moderaten Stefan Lindhe är vice ordförande i Kulturnämnden.

– Säkerhetsaspekten har varit en av de viktigaste orsakerna till varför vi måste ha ett nytt konstmuseum. Det är inte tillfredsställande som det är nu, säger Stefan Lindhe.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".