Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Konst

Modernautställningen kritiserad för Malmödominans

Publicerat tisdag 12 oktober 2010 kl 07.46

Modernautställningen 2010 på Moderna museet i Stockholm har fått ett ganska ljumt mottagande av kritikerkåren. De har också riktats kritik mot urvalet av konstnärer.
   Konstkritikern Peter Cornell är en av dem som tycker att det har saknats en rimlig balans i urvalet, de allra flesta konstnärer kommer nämligen från Malmö Konsthögskola.

– Det visar sig nämligen att deltagarna från Konsthögskolan i Malmö är tre gånger så många som från Mejan i Stockholm, tio gånger så många som från Valand och åtta gånger så många som från Konstfack så det är en orimlig snedfördelning, säger Peter Cornell.

Att få medverka i en utställning av den här kalibern är inte bara en framgång för den enskilde konstnären. Även den konsthögskola som personen utbildats på får ta del av prestigen, menar Peter Cornell som tidigare arbetat på Konstfack och Mejan. I det här fallet har en av de tre curatorerna för Modernautställningen, Gertrud Sandquist, sedan många år tillbaka en anställning vid Konsthögskolan i Malmö. Varför är det då ett problem att många av konstnärerna har varit knutna till Malmö?

– Därför att varje konsthögskola lyckligtvis har olika profiler och inriktning. Konsthögskolan i Malmö är inriktad på en textbaserad, konceptuell konst med en sociologisk bas. Den är också starkt inriktad på forskning eftersom det är en första skolan som har en doktorandutbildning. Det är väldigt bra att skolorna är olika men därför är det också viktigt att det finns en balans, säger Peter Cornell.

Peter Cornell menar att ansvaret för den här skevheten ligger hos Moderna museet. Där arbetar Fredrik Liew, även han curator för Modernautställningen 2010:

– Urval kan göras på många olika sätt och välja måste man och det har vi gjort. Det här är en självklar fråga att diskutera men den är också ganska ointressant för vi har haft ambitionen att göra en utställning som betonar konstnärskap som kräver tålamod och engagemang från besökarna, som står i opposition till dagens spektakulära medieklimat där allt ska gå snabbt och uttryckas i stora gester. Det är där vi tycker att utställningen har sin identitet och sitt hjärta, säger Fredrik Liew.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".