Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
konst | recension

Roj Fribergs klocka visar rätt igen

Publicerat tisdag 12 oktober 2010 kl 07.46
1 av 2
Roj Friberg: Rättsmaskineri (1990-tal). Beskuren.
2 av 2
Roj Friberg: Slottsal (2000). Beskuren.

Konstnären Roj Friberg debuterade 1954 och har alltså mer än ett halvt sekels bildskapande bakom sig. Delar av detta visas nu på Edsvik konsthall utanför Stockholm, samtidigt som Sveriges Allmänna Konstförening ägnar sin årsbok åt hans konstnärskap. Kulturnytts Mårten Arndtzén har funderat på konst och tid.

Jag tror det var Ulf Linde som, i någon av 1980-talets stora konstdebatter, apropå jakten på "det samtida", påpekade att en klocka som stannat visar rätt tid två gånger per dygn. Till skillnad från en som nästan går rätt, bara några ängsliga sekunder efter kanske, för den går alltid fel.

Roj Fribergs klocka stannade för länge sen, i den meningen. Och nu visar den rätt igen.
   Mest uppenbart kanske i de dystopiska, postindustriella landskapen från 70-talet. Sönderslitna, nedskräpade jordar där underliga moln av djupaste mörker brer ut sig och liksom äter upp bilderna inifrån - bilder som, även om de tillkom i skuggan av ett kärvapenhot, talar rakt in i en tid av miljökatastrofer som nog bara är en försmak av vad som komma skall - så länge våra ledare är så lika maktens företrädare i Fribergs målningar: paralyserade av högmod, med gapande munnar och tomt stirrande blickar.

Men klockan visar exakt rätt också i de bilder som är mest tillbakablickande: de tungt draperade borgerliga interiörerna, där tiden tycks ha stannat på 1800-talet; de brända eller söndervittrande fasaderna utanför och de kaotiska folkmassorna sammansatta av ansikten som bokstavligen suddats fram ur mörkret - bara för att förlora sina anletsdrag igen, till det kollektiva raseriet. Ur de här bilderna stiger den skämda stanken av ett europeiskt 1900-tal som vi trodde att vi lämnat bakom oss. Men som nu sprider sin bruna odör över kontinenten igen. Roj Friberg är en mästare på att frammana den.

Det här är en viktig och mycket aktuell utställning. Att den visas på en kommunal konsthall i Sollentuna, och inte Moderna museet eller någon annan av de stora institutionerna, är besynnerligt. Har de ställt klockan?

 Roj Fribergs retrospektiv visas på Edsvik konsthall fram till den 24:e oktober.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".