Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KONST

Bortglömd kvinnokonst på agendan i Borås

Publicerat tisdag 19 oktober 2010 kl 07.46
Marie Louise Ekmans tavla Måltiden är ett av de verk som ställs ut på utställningen Voila - helt tillägnat kvinnan.

Kvinnors konst står och dammar i museernas arkiv eller är förpassade till källaren. Så lyder resultatet hittills av ett forskningsprojekt som just nu undersöker hur män och kvinnors verk presenteras på några av landets största konsthallar. Utan att ingå i undersökningen har Borås Konstmuseum tagit saken i egna händer och inventerat beståndet av kvinnlig representation på museet. Resultatet är den nyinvigda utställningen Voila.

– Vi har hållt oss i framkant på det viset att vi köpt tidigt. Därför känns det helt naturligt att en sån här sak händer här och just nu, säger Kristina Mellström, intendent vid Borås Konstmuseum.

Efter att ha gjort en djupdykning och rannsakat både sig själva och förrådet ställs nu sammanlagt 77 konstnärinnor ut i salongerna på Borås konstmuseum. Enstaka verk är inlånade men nästan allt har grävts fram ur museets egna samlingar. Precis som namnet antyder är utställningen Voila lite tänkt som en upptäckt - eller ett återseende. Namnet är också en blinkning åt konstcentret Centre Pompidou i Paris där man nyligen gjort en liknande avdammning.

Ett övergripande tema i utställningen i Borås är den, de senaste decennierna, förändrade bild av kvinnan från passivt objekt till aktivt subjekt. Ytterligare ett tema är ifrågasättandet av kvinnans roll som könsvarelse och modersfigur. Flera av konstnärskapen som ställs ut bottnar i 70-talets kvinnokamp - några av dem som medverkar är Gittan Jönsson, Lena Cronqvist, och Marie-Louise Ekman. Intendenten Kristina Mellström menar att man ändå kan se att tematiken sedan 70talet har förändrats och rört sig både inåt och utåt.

– Det har kommit närmare kvinnan, det har kommit nära inpå, inpå kläderna, på huden och under huden. Du har tagit in mycket mer av den privata och personliga historien - det personliga har blivit mycket mer offentligt, säger Kristina Mellström.

En annan påtaglig trend är frammarschen för videokonsten, där många kvinnliga konstnärer de senaste åren rönt framgångar. Och eftersom Borås Konstmuseum under ett par år haft ett regionalt ansvar för videokonst, har de tillgång till en omfattande videosamling och på utställningen finns ett separat visningsrum för just video. Kristina Mellström vill dra paralleller till en annan traditionellt kvinnodominerad konstform.

– Jag skulle vilja säga att den rörliga bilden har tagit textilens plats. För att man gjorde ju det väldigt provokativt, det var manifestationer om ett kvinnligt textilkunnande. Textilen spelar roll som fri konst även idag men det som blivit ännu mer omhuldat av unga kvinnliga konstnärer, det är just den rörliga bilden, säger Kristina Mellström.

De nya tekniska konstformerna kan kanske vara ett sätt att mer naturligt få in kvinnorna på konsthallarna - så att man fortsättningsvis slipper leta i arkiven.

– Ja, män har inte utforskat det på samma sätt så det är ett nytt fält för kvinnan att upptäcka, det tror jag. Vi kan till och med vara lite före, för nu står vi i en plattform där vi båda två har rätt att ge oss in i det nya, säger Kristina Mellström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".