Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
reportage | konst

Konkreta budskap på en mur som stänger ute och inne

Publicerat tisdag 19 oktober 2010 kl 08.54
Konstnärernas närvaro har också skapat konflikter. (Reporter: Yvonne Ihmels)
(3:20 min)

Concrete Messages heter en ny fotobok som visar graffitti på den barriär, eller mur, som slingrar sig tvärs igenom byar och städer som Betlehem, i kringelikrokar runt israeliska bosättningar på Västbanken. Det var när Zia Krohn från Danmark gjorde studiepraktik utanför Betlehem 2008 och hon passerade muren varje dag som hon fascinerades av den graffitti av internationellt erkända konstnärer som uppstod på många ställen.

Det var med blandade känslor hon närmade sig konsten på muren/barriären, säger Zia Krohn. För hur ska man ska förhålla sig till en mur, för det första. Och för det andra, hur man ska förhålla sig till konsten på densamma. När hon ser den här briljanta, smarta gatukonsten är det lätt att glömma bort varför muren/barriären finns där; att man stänger ute ett folk, eller stänger inne om man så vill.

Kriget mot Gaza i december 2008 var det som fick Zia Krohn att börja arbeta med boken, men brittiske graffitikonstnären Banksy var den förste att kommentera muren med nio stora målningar redan 2005. Två år senare kom Banksy tillbaka och anordnade en utställning tillsammans med kollegerna i Santa´s Ghetto, en grupp som består av världsnamn inom graffittikonsten med amerikanerna Swon och Ron English och italienska Blu, avsikten denna gång var att göra omvärlden uppmärksam på fattigdomen på Västbanken, samt att locka turisterna till Västbanken. Och det går inte att komma ifrån att det är spännande att titta på de här stora verken, säger Zia Krohn.

Sida vid sida befinner sig klottrade upprop mot Israels politik med graffitikonstnärer som amerikanen Ron English som målat en kommentar till Picaossos Guernica, eller italienaren Blu känd för sina serieliknande figurer. Här har Blu gjort en man som är lika stor som den nio meter höga muren. Figuren knackar med ett finger på muren och vilket får hela konstruktionen att krackelera.

Men konstnärernas närvaro har också skapat konflikter, många palestinier menar att man inte ska försköna denna mur som förorsakat så mycket lidande. Zia Krohn skulle inte direkt vilja kalla den för ett turistmål, men hon har själv sett hur turistbussar stannat och hur folk gått ut och fotograferat. Fast det kanske är som med Berlinmuren, säger Zia Krohn, att konsten på den var något som man skulle ha sett?

Några fotografier i boken Concrete Messages, visar hur muren skär tvärs igenom landskapet, närmast får bilderna mig att associera till den kinesiska muren, som faktiskt kan uppfattas från månen. Min enda invändning mot boken är att den också kunde varit lite större till formatet, men ur miljöhänsyn är detta säkert bättre.

Bara några dagar efter att Zia Krohn och bokens andra författare, holländskan Joyce Lagerweij, fotograferat graffitikonsten för boken, drog någon en blå linje tvärsöver de stora konstnärernas verk. En protest mot försköningen av muren? Det vet hon inte svarar Zia Krohn, men samma sak hände just med Berlinmuren 1986, när någon drog en vit linje över all konsten, och den muren föll ju bara tre år senare.

Yvonne Ihmels
kulturnytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".