Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
reportage

Serbisk EU-längtan i kulturfabriken

Publicerat torsdag 28 oktober 2010 kl 07.45
Gunnar Bolin rapporterar från kulturcentret Grad
(3:43 min)
1 av 2
Med ett oansenligt yttre men ett kokande innre fann Gunnar Bolin till sist kulturcentret Grad i Belgrad. Foto: Gunnar Bolin
Dejan Ubovic, chef för kullturcentret Grad i Belgrad. Foto: Gunnar Bolin.
2 av 2
Dejan Ubovic, chef för kullturcentret Grad i Belgrad. Foto: Gunnar Bolin.

I måndags öppnade EU dörren på glänt för ett kommande serbiskt medlemskap. Men i det serbiska samhället finns det fortfarande starka motsättningar mellan de som motsätter sig medlemskapet och de som ser det som en nödvändighet. Nationalister vill inte se ett medlemskap som innefattar ett samarbete med krigsförbrytartribunalen i Haag. Det medan andra, och då inte minst inom kulturlivet, vill att landet gör upp med sin krigshistoria.

Det är en något märklig belägenhet för en av Belgrads mest omtalade kulturscener. Grad ska ligga nere vid floden Sava på en undanskymd gata, jag går fram och tillbaka säkert tre gånger hittar inte.

En man på en inte alltför tilltalande bar med motorcyklar utanför tittar intresserat på mig. Det kan väl inte vara här tänker jag men jodå, mittemot mc-baren, i ett slitet tvåvåningshus med flagande puts, ligger det.

Det står Grad diskret i fönstret och på dörren, jag skäms en aning, jag hade nog helt enkelt väntat mig något mer officiöst.

Inne är det råa betong- och tegelväggar en lång bardisk en väsande espressomaskin. Ett band riggar för kvällen och ett tjugotal ungdomar dricker kaffe och öl; trivseln är inte att ta miste på.

Chefen Dejan Ubovic tar emot mig och säger att läget med MC-klubben mitt emot är perfekt.

– I början var jag förskräckt men nu ser jag det som ett fantastiskt tillfälle för människor att möta de andra de som vi annars aldrig stöter på och än så länge har det gått bra även om kulturkrockarna varit rätt häftiga, säger Dejan Ubovic och skrattar.

– Kulturen är oerhört viktig för ett land som Serbien med sin dåliga image. Vi måste visa upp att vi har unga smarta människor med bra musik, konst och kreativitet, säger han. 

Grad jobbar på många sätt, här kan unga designers och hantverkare sälja sina saker men här ordnas också debatter, konserter och utställningar.

Man finansieras till största delen något oväntat av ett internationellt kulturcentrum i Amsterdam och den holländska staten.

Det är en lång strategi och den serbiska staten måste vara med på den, säger Dejan Ubovic.

På Grad hänger man och är mitt i smeten Dejan Ubovic pekar plötsligt ut Vladimir Arsinejivic i lokalen, författaren vars roman På undre däck översattes till svenska på nittiotalet.

Arsinejivic planerar 2011 års litteraturfestival Krokodil som är ett möte mellan författare från det gamla Jugoslaviens stater, något som inte längre är det minsta kontroversiellt, säger han.

Däremot så finns det tryck från andra länder på hur man ska skriva som en serbisk författare och vad man ska skriva. Han berättar för mig om svårigheterna att vara en serbisk författare.

– Det är som att vara latinamerikan och tvingas höra, varför skriver du inte magisk realism? Vi förväntas bara skriva om kriget eller postkrigstrauma.

– Jag som fortfarande har svårt att identifiera mig som serb, säger Vladimir Arsinejivic en alldeles vanlig lördagsförmiddag på kulturcentret Grad i Belgrad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".