Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
reportage

Intensivt om tysk historia

Publicerat torsdag 28 oktober 2010 kl 07.45
"Vems historia är den sanna?"
(2:43 min)

Marius von Mayenburg är en av Europas mest uppmärksammade dramatiker just nu. Den unga tyskens pjäser spelas flitigt och nu går pjäsen Stenen upp på Göteborgs stadsteater. Det är en slags familjekrönika i tysk historisk miljö. De 60 åren från innan andra världskrigets utbrott till efter Berlinmurens fall ska få plats och föreställningen blir därför intensiv, berättar regissören Mattias Nordkvist.

– Det är inte Tjechov, det är inte Norén, det finns en lätthet i det; en framåtrörelse hela tiden, berättar regissören Mattias Nordqvist.

– Så man kan ju liksom inte sitta ner och ta en lång paus och titta ut genom fönstret och säga titta vad det regnar, och så betyder det jättemycket. För det betyder ingenting i den här pjäsen, utan man måste hela tiden berätta historien framåt, framåt, framåt.

Historien som ska berättas är den om tre generationer kvinnor i tyska Dresden ett par år innan andra världskriget bryter ut. Deras familj köper huset av en judisk familj som tvingats på landsflykt.

Sen flyttar familjen själva till väst när Berlinmuren byggs - men återvänder till huset efter murens fall.

Återkomsten leder till uppgörelser om förträngda minnen, hemligheter och skuldkänslor - bland annat om vem som egentligen har rätt till huset.

Mattias Nordkvist menar att man trots pjäsens historiska utgångspunkt kan dra paralleller till konflikter som sker idag.

– Det som har hänt och händer till exempel i Palestina - Israel, Nordirland, forna Jugoslavien, och så vidare, det är liksom samma frågor. Det är rätten till en plats, rätten till ett land, vems historia är den sanna och vem har rätt helt enkelt, säger han.

– Det handlar om Tysklands historia men det handlar egentligen om alla de här konflikterna, genom alla tider. Och nu när vi också har Sverigedemokraterna i vår riksdag så är det ju en väldigt aktuell pjäs.  

Men förutom samhällssystem och politik finns det också något närmare som intresserat den debuterande regissören.

– Det är parallellt för det är ju släktsagan som pågår, den har vi ju alla. Det är också det som gör pjäsen aktuell för den är ju ständigt aktuell, säger Mattias Nordqvist.

– De här hemligheterna som släkter har, det spelar nog ingen roll vilken släkt man börjar gräva i, så kommer det dyka upp något riktigt smutsigt som ingen vill ska komma fram. Och som väldigt sällan kommer fram, säger han.
– Kommer det fram gör det ofta det när någon ska dö. Och då står man där och har fått en historia ingen har bett om.

Under den drygt en timme långa föreställningen kommer publiken att följa hur skådespelarna snabbt växlar mellan olika tidsepoker och åldrar. Emilie Strandberg är en av huvudrollsinnehavarna och har fått utmaningen att gestalta samma karaktär från 8-åring, som gravid 34åring till 48-åring, utan att lämna scenen.

– Vi har jobbat med det och haft en rörelsepedagog, en mimare som har hjälpt oss att med enkla medel göra de här olika åldrarna tydliga, berättar hon.
– Vi talar aldrig om vilka årtal det är med hjälp av siffror på scen eller så, utan det är genom ljus och ljud och skådespeleri som vi ändrar det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".