Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
intervju | konst

Christian Andersson sätter efter före på Moderna

Publicerat fredag 21 januari 2011 kl 08.45
Christian Andersson förklarar sitt drömmonument
(3:07 min)
1 av 2
To R.M. for EVER (2011) av Christian Andersson visas på Moderna museet Malmö
2 av 2
Christian Andersson. Foto: SR

Malmökonstnären Christian Andersson gör sin hittills största utställning när Moderna museet i Malmö upplåter större delen av lokalen åt honom. Och när han nu fått chansen, drar han på stort. Bland annat har han kopierat en stenskulptur ur en René Magritte-målning och byggt upp den på riktigt - 7 meter hög och 8 meter bred.

Den ser ut att vara gjord av stenblock men är i verkligheten konstruerad av frigolit. I målningen formar blocken ordet reve, alltså dröm på franska. Men ser man den bakifrån blir det ju ever, säger Christian Andersson och det är att ge ny vinkel på objektet han vill.
– Det är ju inte Magrittes mest kända målning, säger Christian Andersson, men jag tycker det är spännande att folk möjligtvis först kommer att se det här, och det här blir det verkliga reve-monumentet, och att man vrider och vänder på historien: vad kom först här, egentligen?
– Mycket i min praktik handlar om att skyffla omkring de här begreppen.

Vad var det som fick dig att fastna för just den här bilden?
– Det fanns något melankoliskt i det från början, som jag ville förstärka. Målningen görs 1950 när den stora, kraftfulla blomman i surrealismen börjar dö ut. Och det är nästan som att Magritte är medveten om det, när han gör den här bilden.
– Mitt lite tafatta försök att återskapa den här drömmen, blir också lite melankoliskt - för till syvende och sist blir det bara en sju meter hög frigolitskulptur.

I ett annan del av utställningen har han inrättat vad han själv kallar för kuriosakabinettet. Här kan man bla se en kopia av ett kranium tillhörande Lucy, den första förtidsmänniskan. Men bredvid visar han även ett kranium från the Piltdown man - en av de mer kända arkeologiska förfalskningarna. Allt har haft betydelse för historien men på olika sätt, säger han.

Kopierandet är en metod han gärna använder. I utställningen har en kopia av Barcelonapaviljongen konstruerats - den som revs efter världsutställningen 1930, men sen byggdes upp igen på 80-talet.
– Genom att kopiera får man en annan sorts inblick i det som hävdas vara ett orginal, förklarar Christian Andersson. Först när man har kopian bredvid börjar man se skillnaden, om den nu finns?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".