Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
reportage | konst

3641 libanesiska bilbomber besöker Umeå

Publicerat måndag 21 februari 2011 kl 07.46
"Vad skulle hända om New York drabbats av 3641 terrorattacker?"
(2:57 min)
1 av 2
Brun Volvo, sprängd 8 mars 1986. 3 döda, 53 skadade.
Ur serien "Let's be honest, the weather helped". Foto: Walid Raad.
2 av 2
Ur serien "Let's be honest, the weather helped". Foto: Walid Raad.

I helgen var en av Mellanösterns mest uppmärksammade konstnärer på besök i Umeå. Walid Raad är verksam i New York men uppvuxen i Beirut, och mycket av hans konst kretsar kring Libanons långa inbördeskrig. Nu gör han sin första separatutställning i Sverige, på Bildmuseet i Umeå. Kulturnytt fick en exklusiv intervju.

– Jag vet inte om du kan se det, men här finns en bruksanvisning för ammunition från 1800-talet, det är ett lager. De svartvita fotografierna är ett annat lager, säger Walid Raad.

Walid Raad beskriver noggrant de olika lagren av information i en serie avfotograferade anteckningsböcker. De svartvita fotografierna av sönderskjutna hus, de exakta måtten på ammunitionen som använts, och så myllret av påklistrade prickar i glada kulörer. Deras dekorativa verkan är en ironisk bieffekt, egentligen berättar de var ammunitionen är tillverkad, enligt en internationell färgkod.
  Men färgglatt blir det, då minst 16 länder var med och bidrog till Beiruts förstörelse. Plus Nato.

Det här ett typiskt verk för "Atlasgruppen", en forskningsstiftelse som i princip består av Walid Raad själv, och som studerar inbördeskrigets Libanon på ett ytterst torrt och systematiskt vis. Fast alla dokument är åtminstone delvis fabricerade, och vad som är påhitt respektive sanning är svårt att avgöra.

För i grund och botten handlar Atlasgruppens arbeten om omöjligheten att bringa rim och reson i en så fullständigt orimlig företeelse som inbördeskrigets Libanon: mer än 15 år av daglig terror, 3641 bilbomber, oräkneliga vapenvilor med förhoppningar som tänds och släcks... Hur förändras själva verkligheten av en sådan situation?

– Vad skulle hända om New York drabbats av 3641 terrorattacker? Libanon är en plats som låter oss tänka i dessa termer, menar Walid Raad.

I utställningens andra del förvrids verkligheten på mer iögonfallande sätt. Konstverk krymper, färger och former upphör att existera och själva rummet plattas ut. Här kommenterar Walid Raad den arabiska konstboomen, med mastodontprojekt som nya Louvren i Abu Dahbi - men också mässor och biennaler, stiftelser och konstskolor. Ett helt system som vuxit fram på något årtionde, mer eller mindre på beställning av Persiska vikens stenrika shejker.

Raads förkrympta konstverk och tillplattade museirum innehåller en kritik av hur man rakt av importerat västerländska modeller - för hur konstmuseer ska se ut till exempel - som om arabvärlden inte hade någon egen historia. Men samtidigt är han övertygad om att den här utvecklingen kommer att föda något annat.

– Jag tror att vi kommer att kunna skapa något ganska radikalt. Vare sig shejkerna förstår det eller inte kommer något ganska exceptionellt att uppstå ur detta, siar Walid Raad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".