Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Viktig berättelse slarvar bort minnesbilderna

Publicerat tisdag 22 februari 2011 kl 07.46
"När pjäsen är slut sitter en kvinna bakom mig och storgråter"
(2:08 min)
Ubah Musse i Vem sover i natt?

I söndags var det premiär för Riksteaterns produktion Vem sover i natt? En självbiografisk monolog som framförs av Ubah Musse och handlar om hur det är att komma som ensamkommande flyktingbarn till Sverige. För regin svarar Josette Bushell-Mingo och texten är dramatiserad av Mia Törnqvist.

Är ni redo att pumpa kärleken för Ubah! ropar producenten i foajén. Jaa!, mullrar publiken.

Det är trångt, trångt på de onumrerade platserna i Kägelbanans gradäng men stämningen är god. Vi är här för att se den självbiografiska berättelsen om Ubah Musse, som ensam åtta år gammal kommer till Sverige, hitskickad undan kriget och svälten i Somalia.

En timslång monolog i en enkel svart box, en lågbudgetproduktion och jag undrar om det här verkligen är rätt sätt att presentera Musses viktiga berättelse på. Det är en enorm utmaning för vilken skådespelare som helst och ännu mer så för någon som inte stått på en teaterscen tidigare.

Bitvis har Ubah Musse manus framför sig, men också när hon är fri att röra sig på scenen är berättelsen för litterär. Minnesbilderna känns inte som Ubahs egna.

Och varför, undrar jag, har man inte skrivit en pjäs för fyra fem rollfigurer om resan hit till Sverige. Eller tagit fasta på möjligheten att presentera de andra ensamkommande barnen på grupphemmet?

Jag är övertygad om att det hade hjälpt Ubah Musse på scenen. Och jag är lika övertygad om att det finns tusentals skådespelare som hade kunnat bidra till göra den här berättelsen ännu mer effektiv, kanske genom att ta fasta på sina egna erfarenheter.

När Vem sover i natt är slut sitter en kvinna bakom mig och storgråter. Hon fräser ilsket åt någon i publiken som väljer att inte stanna för samtalet som Röda Korset arrangerar efteråt. Kanske blir hon arg om hon hör mina invändningar. Av det fullbokade turnéschemat att döma är intresset för Ubah Musses berättelse stort i hela landet. 

Men desto större anledning att ta berättelsen på allvar och ge den en riktigt proffsig form som den kan växa i. Inte bara lita på teaterbesökarnas kärleksfulla engagemang.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".