Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Recension | Konst

Var tacksam för att GAN valde Berlin

Publicerat tisdag 22 februari 2011 kl 07.46
Han blev aldrig riktigt rumsren i det svenska konstlivet
(2:49 min)
1 av 2
Delar av utställningen "GAN - modernistpionjär och outsider". Foto: Claudio Bresciani/Scanpix.
2 av 2
Hästtämjaren från 1916 beskriver en kamp mellan människa och natur. Foto: Norrköpings Konstmuseum.

Med mycket långa mellanrum visas vår modernaste modernist i något som liknar helfigur. Nu är det dags igen, på Waldemarsudde i Stockholm öppnade i helgen en rejäl utställning med Gösta Adrian-Nilsson, allmänt kallad GAN, efter sina initialer och sin signatur. Mats Arvidsson var där och blev lika häpen som förra gången, för 27 år sedan.

Jag minns fortfarande vilken kick det var att se den förra stora GAN-utställningen 1984, ett stort svenskt konstnärskap i den absoluta framkanten av det europeiska avantgardet under det europeiska avantgardets stora tid, 1910-talet. Här var det inte Grünewalddekorativt eller svensknaivistiskt, här var det italiensk futurism, fransk kubism och rysk abstraktion, sin tids konstnärliga spetsteknologi blandat till ett fullkomligt eget temperament, och det är det samma man ser här på Waldemarsudde.

När alla andra for till Paris valde GAN helt på egen hand Berlin och fick livsavgörande upplevelser av en helt annan sorts konst, en vildare, mer expressiv, mer extatisk sorts konst som passade honom bättre än någonsin Matisse kunde ha gjort.

Hela den stora salen på Waldemarsudde är fylld av hans 10-talsmåleri, kalejdoskopiskt upplösta, krängande, roterande målningar, med en högt uppdriven, metalliskt artificiell färg, och sprutande av rå energi. Det är som att stå inne i en dynamo.

GAN talade helt enkelt flytande europeiska, och så fyllde han språket med sina egna demoner, sin erotik, sin närmast fetischaktiga besatthet av unga starka sjöman, sina förbjudna lustar. Det är starkt som mänskligt dokument, men det är nästan ännu starkare i sin totala behärskning av ett alldeles nytt och okänt formspråk.

Han blev heller aldrig riktigt rumsren i det svenska konstlivet, han var för egen, för ensam på den nya tidens barrikader, en föregångsman utan efterföljare, en ledare utan elever, en nyskapare utan tradition.

20-talet blev osäkrare, han var tydligen färdig med de vilda kalejdoskopen och visste inte riktigt vad han skulle hitta på, men här finns en svit collage i absolut europeisk toppklass, liksom en serie plangeometriska kompositioner som inte skulle ha skämts för sig någonstans ute i stora världen. Senare blev han litet surrealist, men de bilderna finns inte med här, och personligen saknar jag dem definitivt inte.

Men det är nog bra att man påminns om GAN, så där vart 25:e år, och får se möjligheten till en alternativ svensk konsthistoria. Hur hade det gått om Sigrid Hjertén, eller Leander Engström hade valt Berlin i stället för Paris? Det kan man förstås inte veta, men GAN gjorde det och det är bara att vara tacksam för.

Fakta: GAN

Gösta Adrian-Nilsson föddes 1884 i Lund och växte upp i arbetarstadsdelen "Nöden". Tidigt i livet var författardrömmarna lika starka som konstintresset och 1907 debuterade han som poet och konstnär. 1913-14 studerade GAN i Berlin där fransk kubism och italiensk futurism gjorde starkt intryck på den unge konstnären. 20-talet spenderade han i Paris och författade där sitt konstmanifest "Den gudomliga geometrin".

GAN möttes med oförståelse från stora delar av det svenska konstlivet men blev en stor inspirationskälla för Halmstadgruppen, det modernistiska konstnärskollektiv där Viveka Bossons pappa Erik Olsson ingick. "Pappa har berättat hur de på darrande knän rullade upp sina dukar för den store konstnären, GAN:s guldtand lyste i mörkret. Men han blev väldigt förvånad och glad över de modernistiska målningar han fick se."

TT Spektra

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".