Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
reportage | scen

Norénsk barnpjäs om att inte ta livet på för stort allvar

Publicerat onsdag 23 februari 2011 kl 07.45
Lars Norén: "En ny och rolig erfarenhet"
(2:24 min)

Efter 40 år i branschen, som dramatiker i Sverige och internationellt, bryter Lars Norén ny mark. "Norénsk" har kommit att betyda allt annat än lättsam, men nu är det dags för den första norénska barnteatern. Tysken Ulrich Hub har skrivit Pingviner kan inte baka ostkaka och den sätts upp på Folkteatern i Göteborg.

På folkteaterns mest intima scen möter vi två tjocka pingviner, en manisk dammsugande höna, en närsynt mullvad och så i publiken: en småfnissande och påtagligt stolt Lars Norén.

– Det här går emot det som vuxit fram hos mig, alltså att ta ner uttryck, gömma, och låta bomberna brisera lite senare.

Noréns regidebut för barnteater är en kaotisk, nästan farsartad pjäs med fyra djur och en ostkaka i huvudrollerna. Och trots att bomberna inte briserar på det för Norén typiskt dystra sättet berättar han själv att pjäsen innerst är en berättelse om mänskliga svagheter, som att falla för frestelser, inte känna gränser och strunta i förbud.

En gång om året, unnar sig Mullvaden en födelsedagstårta, en ostkaka, som pingvinerna i ett obevakat ögonblick råkar äta upp. Drabbade av samvetskval försöker de sen ställa allt till rätta, något som naturligtvis är lättare sagt än gjort. Det var just detta komiska elände som tilltalade Norén i valet av pjäs.

– Det galna, absurda försöket att göra saker och ting bra, och istället blir det bara värre och värre. Det går åt helvete med besked!

Lars Norén är inte bara regissör utan också konstnärlig ledare på Folkteatern. Och att fortsätta satsa på just teater för barn är för honom ett av de viktigaste uppdragen.

– Det här huset Folkteatern har ju sådan lång tradition av fantastisk barnteater; prisbelönt, uppskattad, viktig. Den har alltid funnits på Folkteaterscenen, En trappa ner, nu har vi lyft upp det till den Vita och även den Röda scenen. Det kommer att vara en av våra viktigaste uppgifter att försöka fånga barn så tidigt som möjligt till teatern.

Lars Norén har fått blodad tand och vill fortsätta på den inslagna vägen, men att regissera teater för unga var inte riktigt som han hade tänkt sig.

 – Nej, det var oerhört mycket svårare faktiskt. Det är helt andra lagar, en helt annan överenskommelse, att man måste sträva efter en större tydlighet, en större yttre tydlighet kanske. Det går inte att jämföra egentligen, men det här är en ny och rolig erfarenhet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".