Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Höga försäkringar slår hårt mot mindre museer

Publicerat tisdag 22 februari 2011 kl 07.46
Publiken förlorare vid höga försäkringar
(1:54 min)
För mycket pengar går till museers livbojar.

En undersökning finansierad av europeiska kommissionen visar att upp till 15 procent av museers utställningsbudgetar går åt till höga försäkringskostnader när man lånar in konst till sina utställningar. De museer som lånar ut ställer ofta mycket höga krav på försäkring, trots att staten i många fall står som garant om något skulle hända med konstverken.

Susanne Pettersson, chef för Alvar Aaltomuseet och medlem av den expertgrupp som utfört undersökningen säger att de stora kostnaderna inte är rimliga med tanke på hur få incidenter som faktiskt inträffat de senaste åren. Hon säger att det blir svårt för de mindre museerna att hävda sig i konkurrensen:

– De mindre museerna som inte har så mycket pengar, har ingen möjlighet att tävla med de största museerna som förstås har jättemycket pengar. De kan köpa in vilka utställningar som helst, säger Susanne Pettersson.

Collections Mobility 2.0 är ett projekt inom EU som arbetar för att göra det enklare för olika konstinstitutioner att låna konst av varandra, både på det administrativa och ekonomiska planet. Susanne Pettersson säger att de höga försäkringskostnaderna inte bara gör det svårt för mindre museer, utan att det också gör konstutbytet trögflytande. Risken finns att konsten inte når alla:

– Om man tänker på publiken som borde få bra utställningar att titta på för att lära sig mer om kultur och världen, så är det de som blir lidande om den här kulturekonomin fortsätter, säger hon.

Susanne Pettersson säger att det krävs nya sätt att tänka på när det kommer till hur museer köper in konst. Det känns gammaldags att bygga upp enorma samlingar, som nästan ingen får se. Endast två till fem procent av museernas konstverk visas för allmänheten och hon säger att det är oerhört viktigt att de större konstinstitutionerna arbetar för rörligare utlåning av konst, utan att kräva omotiverat höga försäkringar.

– Det kanske är en av de mest betydelsefulla drivkrafterna bakom det hela, att vi verkligen sitter på en helt otrolig reserv, som kunde användas på ett bättre sätt! Det innebär en stor risk för museikulturen i framtiden om museerna själva förhindrar stora projekt, bara för att de ställer krav på för höga försäkringar, säger Susanne Pettersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".