Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
reportage | konst

Slumpen en avgörande kraft i Walead Beshtys konst

Publicerat tisdag 22 februari 2011 kl 07.46
Walead Beshty vill avmystifiera det konstnärliga skapandet
(2:04 min)
1 av 4
Walead Beshty skickar glaskuber mellan olika utställningar, och sedan ställs de ut. Foto: Malmö Konsthall.
2 av 4
Skadorna är resultatet och processen. Foto: Malmö Konsthall.
3 av 4
Walead Beshty skickar många glaskuber på sina resor. Foto: Malmö Konsthall.
4 av 4
Bladfilmen som skickas genom röntgenapparer blir till konst. Foto: Malmö Konsthall.

Den brittiske konstnären Walead Beshty upptäckte att röntgenapparaterna på flygplatsernas säkerhetskontroller påverkade oexponerad film han hade i bagaget. Slumpen skapade konst och nu har han alltid med sig film i väskan. När han reser mellan olika utställningar skickar han också glaskuber i stora kartonger, och varje gång han packar upp dem har kuberna skadats lite mer och ställs ut. Den här gången på Malmö Konsthall i utställningen Ett diagram av krafter.

Walead Beshty säger att han är inte har tålamod med konst som försöker vara unik och speciell utan att han är mer intresserad av hur det dagliga livet och sociala omständigheter kan skapa något vackert. Hela framtagningsprocessen av konst kan påverka det som åskådaren till slut möter.

På ena väggen hänger en serie mörka bilder där vissa partier är mer tonade än andra. Det här är ett verk som är sprunget ur skadad fotofilm. Det började med att han upptäckte att röntgenapparaterna på flygplatsernas säkerhetskontroller påverkade oexponerad film han hade i bagaget. Slumpen påverkade resultatet, det kunde bli konst. Och nu har han med sig film i väskan varje gång han reser.

– Verken är gjorda genom att jag har bladfilm i bagaget och tar den genom röntgenapparaterna när jag reser. Och de flesta resor jag gör är till konstutställningar eller möten, så det var ett sätt att låta det arbetet resultera i en slags process, säger Walead Beshty.

När han reser mellan olika utställningar skickar hand också glaskuber i stora kartonger från amerikanska fraktfirman FedEx. Varje gång han packar upp dem, har kuberna skadats lite mer och ställs sedan ut.

Det är konstprocessen han är intresserad av, och hur konsten kan uppstå ur omständigheter. Och i grund och botten vill han avmystifiera det konstnärliga skapandet.

– Det intressanta i processen är att försöka att inte göra det mystiskt eller exotiskt. Det jag vill visa upp är vanligheten och tillgången av skönhet , säger Walead Beshty, som är intresserad av hur sociala omständigheter och hela framtagningsprocessen av ett konstverk kan påverka det som åskådaren till slut möter.

Han delar utställningslokalen med en mindre utställning av den ungerska fotografen Lászlo Moholy-Nagy.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".