Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
recension | teater

Samtida antikt av Sarah Kane i Gubbängen

Publicerat torsdag 24 februari 2011 kl 08.25
Maria Edström: "En stiliserad distans gör att texten går fram starkare"
(3:02 min)
1 av 2
Josefin Ankarberg i rollen som Fedra i pjäsen Fedras kärlek. Foto: Moment.
Mathias Olsson som Hippolytos. Foto: Moment.
2 av 2
Mathias Olsson som Hippolytos. Foto: Moment.

På Teater moment i Gubbängen spelas Sarah Kanes pjäs Fedras kärlek i regi av Pontus Stenshäll, och i svensk översättning av Svante Aulis Löwenborg. Sarah Kanes pjäser är kända för sin våldsamhet, och hennes självmord vid 28 års ålder har bidragit till myten om henne som en dramatiker som vävde samman liv och dikt. Kulturnytt frågade Maria Edström vad hon tyckte om pjäsen.

Pjäsen bygger på antikt material, men är föreställningen samtida?

– Ja, märkligt nog blir det på något vis det med Fedra och Hippolytos, Josefin Ankarberg och Mathias Olsson, som sitter i den mycket speciella, lite trashiga slottsmiljön som Teater Moment har gjort. Plötsligt vill folkmassorna utanför ha Hippolytos huvud på ett fat, och det blir någonstans en samtidskonnotation. Men egentligen tror jag inte riktigt att uppsättningen handlar om det, för Sarah Kane är mer intresserad av att vara människa i en svår tid, säger Maria Edström.

– Mathias Olsson gör Hippolytos till en otroligt cynisk person som sitter framför tv:n och ser på skräp-tv, äter chips och masturberar. Fedras, den unga svärmoderns, kärlek till honom verkar nästan lite märklig. Men Moment gör ett oerhört starkt drama av det här, precis som de gjorde med sin tidigare uppsättning av Sarah Kanes Befriad. Det finns en sorts stilisering, och ibland trillar man ner i något otroligt naturalistiskt som ger den klangbotten.

– De visar återigen att de kan göra en kombination mellan någonting med antika rötter och rock’n’roll.

Från en liten fri teater till en stor institution, Stockholms stadsteater. Där finns det en konflikt mellan facket och teaterledningen. Vad tror du ligger till grund för den konflikten?

– Från min synpunkt som kritiker, när man går igenom planeringslistan för de föreställningar som ska ha premiär under våren kan man se att det är ungefär 15 stycken bara på Stockholms stadsteater. Enligt bemanningsplanen skulle det vara 16 till 20 föreställningar per år, så det är klart att de pressar personalen otroligt hårt. Jag har ibland undrat, om man till och med som recensent blir utmattad, vad måste inte då personalen bli? Det här är inte personal som tjafsar i onödan, utan teaterpersonalen brukar finna sig hemskt långt, så det här måste vara allvar.


Fedras kärlek:

Fedras kärlek är baserad på Senecas drama Fedra som i sin tur var inspirerad av Euripides drama Hippolytos.

Av: Sarah Kane
Översättning: Svante Aulis Löwenborg
Regi: Pontus Stenshäll
I rollerna: Josefin Ankarberg, Mathias Olsson
Scenografi: Åsa Berglund Cowburn/Pontus Stenshäll
Musik: Simon Steensland

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".