Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Recension | Foto

Målande fotografier av Cooper och Gorfer

Publicerat fredag 25 februari 2011 kl 07.46
Bilderna är en blandning av saga och myt
(2:16 min)
1 av 4
The Blue Shola. Foto: Sarah Cooper och Nina Gorfer.
2 av 4
Shola and Islam in a Field of Newly Planted Trees. Foto: Sarah Cooper och Nina Gorfer.
3 av 4
Sarah Cooper och Nina Gorfer.
4 av 4
1916, Child Line. Foto: Sarah Cooper Nina Gorfer.

Vad är fotografi och vad är måleri? Ibland är det svårt att dra gränsen mellan genrerna. Ett aktuellt exempel är utställningen My quiet of Gold som öppnar ikväll på Hasselblad Center i Göteborg. Där konstnärerna Sarah Cooper och Nina Gorfer visar knappt trettio verk från en resa till Kirgizistan.



Dova, glödande färger präglar My Quiet of Gold, det finns en melankolisk ton i dessa porträtt av människor som bor i ett land där en gång Sidenvägen drog fram.

Det är en blandning av saga och myt men samtidigt något djupt personligt i dessa bilder som skulle kunna tas för oljemålningar från 1800-talet:

– Vi gillar att man inte är säker på om det är ett fotografi eller en teckning, en målning eller ett collage? Man tittar länge, man försöker förstå och så kan man inte bedöma på grund av att man redan kastat in det i en box, säger Nina Gorfer.

Hon gillar att sudda ut gränserna mellan olika tekniker och vill undvika att stoppa saker i bara en enda box. När hon och Sarah Cooper ger sig ut i världen vill de fånga det som pretentiöst skulle kunna kallas för själen i landskapet, i landet eller i människan och det gör de genom sina iscensatta porträtt:

– Vi utgår från en sorts spontan teater där man tolkar berättelser som man samlar, för att sedan iscensätta och tolka det de berättat för oss. Och till slut blir det en sorts analys av en kultur, av en by, av människor, som beskriver vad vi upplevt där, säger Sarah Cooper.

Under en månad reste Sarah och Nina runt i olika byar i Kirgizistans bergstrakter med en mobil studio som innehöll skärmar och batteridrivna lampor, lätta nog att bäras av en häst. De fotograferade både människor, örnar och kameler, och resultatet är stundtals bedövande vackert. Detta var 2006, innan diktatorn Bakijev drog åt tumskruvarna. Nina Gorfer och Sarah Cooper har fortfarande kontakt med sin kirgizistanska guide som kan vittna om förändringarna:

– Så hon berättar ju allt vad det innebär med en diktator, de har stängt av Internet, de vet inte om posten kommer fram. De får sin post fast breven är öppnade, så på det sättet har det ändrats mycket sedan vi var där, säger Nina Gorfer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".