Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Näringslivet sneglar mot kulturen för samarbeten

Publicerat onsdag 2 mars 2011 kl 07.45
"Gamla föreställningar om varandra ligger i vägen för kultursponsring"
(3:46 min)
1 av 2
Finansmannen Per Josefsson.
2 av 2
Lage Jonason. Foto: Lage.se.

Intresset för att samarbeta kring kultur växer, det tror finansmannen Per Josefsson som finansierar Audiorama och utställningar på Moderna Museet. Men trots det ligger kultursponsringen från näringslivet i Sverige på låga en procent. Per Josefsson tror att kulturaktörer och näringslivsaktörer kan ha gamla föreställningar om varandra som ligger i vägen för samarbeten.

Sveriges Kulturens välgörare

– Det finns en gammal, traditionell vänster-höger skala, där näringslivet är höger och kulturen vänster. Men all min erfarenhet visar att det där är lite utsuddat, man är över hela skalan i olika frågor. Det är klart att det finns en vilja från många konstnärer att granska maktstrukturer och ifrågasätta dem. Men det är inte skrämmande, utan kan vara sunt också för näringslivet, säger finansmannen Per Josefsson.

För en dryg månad sedan kritiserade kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth kulturjournalister som hon tyckte kan vara exkluderande i hur man beskriver kulturverksamheter. Hon var rädd att man därigenom skrämmer bort finansiärer. Men Per Josefsson ser inte hennes uttalande som en förolämpning. Däremot tror han att hon själv har fördomar mot näringslivet.

– Hon går lite för långt tycker jag. Det finns mycket mer kunskap och vilja att förstå i näringslivet än hon tror, säger han.

Både Per Josefsson och finansmannen Lage Jonason tror att en del inom näringslivet använder det faktum att kultursponsring inte är avdragsgillt som ursäkt för att låta bli att engagera sig i kultur.

– I affärslivet talar man om vikten av att be om en order, att uppsöka sin kund. Och det är det kulturlivet måste göra visavi sina sponsorer, säger Lage Jonason som ofta har sponsrat Nationalmuseums utställningar ser ett problem i att bildning och förmögenhet är ojämnt distribuerat i Sverige.

– Ibland kan man få intrycket i Sverige att den som är förmögen har inte haft tid att bli bildad och den som har bildat sig har inte kunnat bli rik på det.

Susan Bolgar på Kultur och näringsliv har en annan tolkning av varför kulturintresset verkar vara begränsat hos näringslivstopparna.

– Jag tror att det beror på våra traditionella utbildningssystem. Våra företagsledare i dag är ofta ekonomer och ingenjörer, man kommer mycket lite i kontakt med kulturutbildning. I många andra länder är det vanligt att man har en klassisk utbildning i botten och kommer in som företagsledare och alltså har med sig mer av kulturen från början, säger Susan Bolgar.

Ju mer en organisation vet om sin målgrupp desto lättare är det att hitta en näringslivspartner som kan matcha verksamheten, tror hon.

– Kultursponsring handlar inte om att koppla ihop ett visst företag med en viss kulturverksamhet utan med deras målgrupp.Det är inte så att ett företag går in i ett sponsorsamarbete och sedan säger att "ja, och så vill vi gärna ändra lite på repertoaren också". Det händer aldrig.

Susan Bolgar är övertygad om att fler företag kommer att vilja sponsra kultur.

– Om inte annat är det en harmonisering med övriga Europa där vi ser ett mycket större utbyte mellan privat och offentligt. Jag är övertygad om att vi går en liknande utveckling till mötes, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".