Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Recension | Teater

Småskurenhet och gnällighet arvet från Strindberg

Publicerat fredag 4 mars 2011 kl 07.45
"Patetiska äktenskapsgräl och fysiska krämpor breder ut sig i Taklagsöl"
(1:42 min)
Margareta Hallin som Sköterskan och Anna Lyons som Konservatorn i Taklagsöl. Foto: Strindbergs Intima Teater

Föreställningen Taklagsöl bygger på August Strindbergs sista prosatext, en novell som var tänkt att gå som följetong. Nu har texten dramatiserats av Anna Lyons och spelas, till största delen av henne själv, på Strindbergs Intima Teater i regi av Lena Mossegård. Det är en bit helgjutet kulturarv och vissa av huvudpersonens karaktärsdrag går igen i samtidens tv-serier.

Strindbergs Intima Teater är ett slags kulturarvets kulturarv med sitt roterande scengolv, sina röda sammetsstolar i en pelarklädd salong.

Och Strindbergs dramatiserade följetongsnovell Taklagsöl, som bara gestaltats två gånger tidigare i Sverige, bjuder på härligt tjocka tyger i kläderna och ordentliga lösmustascher. Till och med spelstilen är ålderdomligt realistisk som när Anna Lyons inlevelsefullt vevar upp en grafofon i luften.

Det är nästintill en monolog som hon för i rollen som den misslyckade, skadade och ångestfyllde konservatorn som omhändertas av en lekfullt tolerant sköterska, Margareta Hallin.

Det här är litteratur uppenbart skriven före första världskriget - här kan patetiska äktenskapsgräl och fysiska krämpor breda ut sig utan konkurrens av viktigare ämnen.

Fortfarande kan en sådan som Konservatorn skrupelfritt glädja sig åt andras olycka, liksom hans vänner och konkurrenter skrattar åt Konservatorn när han fru lämnar honom. Det är småborgerlighetens fulaste tryne, blandad med mänsklig ömklighet.

Känns det igen från samtida tv-serier som Våra vänners liv eller Solsidan? Plötsligt blir Taklagsöl intressant som fond till samtidens popdramatik. Kanske är det småskurenheten och ointresset för det som pågår i omvärlden som finns hos vissa Strindbergskaraktärer, det som faktiskt har gått i arv från en av kulturarvets huvudpersoner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".