Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
recension | konst

Koether gör konst man vill pilla på

Publicerat måndag 7 mars 2011 kl 07.45
Ett av konstverken ser ut som bubbelplast
(2:44 min)
1 av 3
Female Force.
2 av 3
Jutta Koethers Blow up your mind (beskuren). Foto: Moderna Museet.
3 av 3
Jutta Koether. Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet.

I helgen öppnade på Moderna Museet i Stockholm utställningen The Thirst, den tyska konstnären Jutta Koethers första stora utställning i Skandinavien. Jutta Koether har sin bakgrund i 80-talets punkiga och uppkäftiga konstscen i Köln. Sedan 90-talet har hon verkat på den alternativa konstscenen i New York och blandar i sitt konstnärskap måleri, musik och performance, ofta i samarbete med Sonic Youth-basisten Kim Gordon.

Jutta Koether är konst- och musikkritikern och teoretikern som i mitten av 80-talet bestämde sig för att även börja måla. Och hennes konst är mycket därefter: i måleriet finns många konsthistoriska referenser och i hennes konstnärskap många filosofiska resonemang.

Utställningen The Thirst är ingen konventionell utställning. Inga målningar hänger på väggarna. Dom sitter istället bland annat på plexiglas och är utplacerade i rummet så att man hela tiden ser flera konstverk, bakom och framför varandra.

Kuratorn Iris Müller-Westermann har hängt utställningen tillsammans med Jutta Koether själv och med hennes vän och performancekollega, Sonic Youth-basisten Kim Gordon. Resultatet är ett lustfyllt, myllrande rum, med målningar som Koether målat de senaste sex åren.

I grova drag är hälften av målningarna romantiska och slarvigt målade bilder i rött och den andra hälften svarta abstrakta akrylmålningar, ofta utsmyckade med glasdetaljer och nitar. Bland de röda målningarna finns en parafras av en målning av den franska 1600-talskonstnären Nicolas Poussin och idolportätt av Kylie Minogue och Maria Callas.

Var för sig skulle de bli intetsägande, för att inte säga tråkiga, men tillsammans är det en blandning som man blir yr av. På ett skönt sätt.

Efter några varv i rummet fastnade jag tillslut framför för ett abstrakt verk med titeln, Berlinnyckel # 7. Och aldrig någonsin, inte ens som barn, har jag velat gå fram och peta på konsten så mycket som då.

Ett av de många materialen i verket ser ut som bubbelplast. Till och med vice museichefen Ann-Sofi Noring säger att hon vill sticka in ett finger och se vad som händer.

Jag var tvungen att fråga Jutta Koether själv om materialet. Och hon berättade att hon Av misstag hällt en mycket giftig tvåkomponentsvätska på just bubbelplast och att det nu resulterat i ett, som hon säger, ”retsamt konstverk man vill röra vid”.

Från och med i tisdag kommer man också att kunna se, projicerat på väggen utanför utställningen, en dokumentation av den performance som Jutta Koether och Kim Gordon iscensatte på museet i fredags. The Thirst visas på Moderna i Stockholm till den 24 april.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".