Reportage | Konst

Iransk konst utan kalligrafi tar plats på Röda Sten

Mehraneh Atashis Flower Series, en annorlunda bild av iransk konst.
Mehraneh Atashis Flower Series, en annorlunda bild av iransk konst.

Konsthallen Röda sten invigde igår sin nya utställning om iransk samtida konst: "Störande av allmän åsikt". Över 20 iranska konstnärer, en feministisk organisation och en teaterensemble ingår i den stora grupputställningen, där man vill uppdatera den bild av iransk konst som finns i dag. För samtidigt som Iran har en av världens mest blomstrande konstscener finns det en för kommersiell bild av Iran och iransk konst.

Publicerat onsdag 9 mars 2011 kl 07:46

– Utställningen "Störande av allmän åsikt" är alltså också att störa bilden av vad publiken förväntar sig av Iran och iransk konst, säger Barbad Golshiri.  

Den kommersiella konsten, slöj- och kalligrafikonsten, som Barbad Golshiri kallar det, har historiskt sett ofta lett till allmängiltiga uppfattningar om Iran och landets mångbottnade problematik. Genom grupputställningen på Röda Stens tre våningar vill han och de drygt 20 andra iranska konstnärerna visa en annan, mer mångfacetterad bild av sitt land.

Det äldsta verket är från 1976, tre år innan den islamska revolutionen, och de nyaste verken har gjorts på plats, påtagligt influerade av den senaste tidens politiska händelser. Många av utställningens konstnärer deltog dessutom i demonstrationerna efter de riggade presidentvalen 2009, vilket tydligt avspeglas i mängder av videoverk, väggmålningar, fotografier och installationer.

En konstnär visar istället för sina vanliga, beslagtagna fotografier upp bilder av de blommor polisen uppmanade henne att porträttera. En annan konstnär hamnade i fängelse under demonstrationerna, hittade en pennstump i cellen, mätte det lilla rummet med hjälp av den här pennstumpen och har på Röda Sten återskapat isoleringscellen i sin enkla helhet. Det är såhär samtiden ser ut i Iran, allt har politisk kontext.

– Varenda liten sak nuförtiden är politisk i Iran. Allt! säger Barbad Golshiri, konstnär och utställningens kurator.

Mitt på golvet i den stora utställningshallen ligger några antika rödmönstrade persiska mattor, intill dem några saxar och plastpåsar. Besökarna uppmanas att klippa sönder mattan och ta en del av det persiska kulturarvet med sig som souvenir. Konstnären Neda Razavipour berättar att verket handlar om traditioner och tabun och att installationen när den visades i Teheran fick väldigt skilda reaktioner, där vissa klippte sig en mattbit, medan handlingen för andra var helt otänkbar.

– Vecka efter vecka, fortsatte folk att diskutera sina handlingar. De som hade klippt och tagit en del av mattan, mot de som inte ville göra det. Den diskussionen är väldigt viktig och intressant för mig, berättar Neda Razavipour.

För att komma in i det stora utställningsrummet Katedralen måste man som besökare först gå upp på en flera meter hög byggnadsställning där man får se utställningen ovanifrån, i en slags Panoptikonliknande konstruktion. På så sätt får besökaren både uppleva att iaktta konsten, och samtidigt själv bli övervakad.

För trots att Iran är som ett växthus för modern konst, berättar Barbad Golshiri, finns det naturligtvis svårigheter att verka som konstnär i en totalitär stat. Flera av de medverkande konstnärerna är anonyma och genom sina dokumentationer av det samtida Iran är de medvetna om att de riskerar hårda straff.

– Vi gör vårt bästa för att inte hamna i fängelse och göra våra jobb. Men vi var tvungna att dokumentera det här. De här specifika verken är unika, och de är dokument av vad man kan göra även under totalitära regimer och under tyranni. Vi kan fortfarande säga att vi lever, turbulensen och våldet omkring oss till trots, säger Barbad Golshiri.

Dela

Användarkommentarer

1 Kommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare av sverigesradio.se och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar Sveriges Radios regler för kommentering

Visa fler