Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
krönika

Pikant sorti för MAKs ryktbare chef Peter Noever

Publicerat onsdag 9 mars 2011 kl 08.48
Började med att Noever höll födelsedagskalas för sin mamma på museet
(3:04 min)

Historien upprepar sig ett oändligt antal gånger, konstaterar Sveriges Radios kulturkorrespondent Gunnar Bolin på sitt besök i den forna dubbelmonarkins båda huvudstäder Wien och Budapest. Speciellt om det handlar om skatt och kvitton.


Historien låter plågsamt lik den om vilken kvittoklippande, skatteslarvande person som helst.  Men huvudpersonen, österrikaren Peter Noever, är något så ovanligt som en museichef som blivit känd långt utanför kulturkretsarna.

I 25 år har han varit chef för Wiens designmuseum MAK. Han skulle ha slutat till årsskiftet men nu kastade in han den allra mest eleganta handduk som tänkas kan, redan i förra veckan.

Det som det hela började med var något så pikant som ett födelsedagskals för Noevers mamma, det hölls varje år på museet för museets pengar. Visst är det lite rart?

Vad skulle den gamle wienaren Sigmund Freud sagt om den stentuffe Noever, snaggad ständigt lika välklädd i snyggt sittande kostymer med en cool halsduk och stora cigarrer. Denne museichef som lyckades locka de allra mest intressanta konstnärer och kuratorer till sitt museum som lät konstnärere som Donald Judd och Jenny Holzer skapa de permanenta utställningarna. Denne Noever som ständigt hade utställningar som upprörde och grep folk.

Just han föll på att han ordnade offentliga födelsedagskalas för sin lilla mamma på museet.

Bara i Wien kan jag tänka.

Nu verkar det inte bara som om det var till mammas födelsedagskalas som det slarvats med kvittona. Som så ofta i såna här affärer så dyker det upp nya långa kvitton med stora frågetecken efter sig.

När jag i går vandrade runt på Budapests nationalmuseum i sal efter sal som hyllar den ungerska nationen, i en utställning som inte bara är omåttligt konventionell till sitt yttre utan som också till sitt inre är oändligt gammeldags i sitt sätt att aldrig problematisera, kom jag att sakna Peter Noever.

Här var det bara en obegriplig orättvisa att Ungern förlorade så mycket av sitt territorium i fredsfördraget efter första världskriget. En förlust som högernationalister ständigt årerkommer till i dag, och längre fram i utställningen så verkade antisemitismen i Ungern vara något som de tyska nazisterna uppfann och som kom till landet med kriget 1939.

Peter Noever och hans radikala provokativa utställningar skulle aldrig gått i takt med dem som skanderar de mest förenklade svaren på historiens frågor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".