Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
reportage | konst

Uppdaterade frågeställningar om kolonialt ansvar

Publicerat torsdag 10 mars 2011 kl 08.30
Skjuter tillbaka med häftpistol mot personer ansvariga för problem på Haiti
(3:10 min)
1 av 4
Sasha Huber, Rentyhorn - The intervention, 2008. Foto: Siro Micheroli/Sasha Huber.
2 av 4
Sasha Hubers Trophy I (Rhino skull).
3 av 4
Sasha Huber, Louis Who? What you should know about Louis Agassiz. Foto: Calé/Sasha Huber.
4 av 4
Sasha Hubers Shooting Back – Christopher Columbus.

Just nu visas konstnären Sasha Hubers utställning "Transatlantiska resor" på Botkyrka Konsthall, som är först ut med att presentera den schweizisk-haitiska konstnären för en svensk publik. Besökaren får stifta bekantskap med flera installationer där postkoloniala frågeställningar uppdateras för 2010-talet.

Tidigare så har de här postkoloniala frågeställningarna som tas upp i den här utställningen kanske mest behandlats av afroamerikanska konstnärer i USA. Sasha Huber plockar upp dagsaktuella frågor med en politisk innebörd och filtrerar det genom sin egen historia.

Hon kommer från Schweiz, har bakgrund i Haiti och är nu bosatt och verksam i Finland. Här ställer hon bland annat ut en obehaglig samling fotografier som Louis Agassiz, en rasbiolog och känd forskare från Schweiz lät göra i Brasilien under 1800 talet.

Det är första gången den visas i Europa och i videoverket som vi hörde ljud från här står konstnären på ett torg i Rio som namngivits efter Agassiz och berättar om vem han var och vad han gjorde i Brasilien.

Bland de här bilderna som Louis Agassiz kallar "pure races" och "mixed races" där vita avbildas som grekiska skulpturer har Sasha Huber också lagt in ett porträtt av sig själv.

I serien Shooting Back porträtterar Sasha Huber med hjälp av en häftpistol personer som hon tycker är ansvariga för problemen i Haiti. I en av installationerna är Christoffer Columbus porträtt framskjutet på en träskiva.

Samma teknik använder Sasha Huber i den pågående serien Trophy där hon ställer en uppburen historisk finsk konstnärskollega, Axeli Gallen-Kallela mot väggen. Ett av hans fällda byten av utrotningshotade djur från jaktresor i Kenya är här framskjutet med tiotusentals skott från en häftpistol.

Varför väljer då en samtidsinstitution som Botkyrka konsthall att visa just den här utställningen?

– Det är omöjligt att se de här bilderna utan att få starka känslor. Det är en besatthet av kategorisering och hudfärg är vi ju inte fria från ens på 2010-talet, säger Joanna Sandell, chef för konsthallen.





Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".