Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Reportage | Scen

Regissören tror inte Strindberg roterar i sin grav

Publicerat fredag 11 mars 2011 kl 07.45
"Tvåsamheten och det inferno som det kan innebära är könlös"
(3:03 min)
Dödsdansen på Helsingborgs Stadsteater. Foto: David Skoog.

Helsingborgs stadsteater sätter upp Strindbergs Dödsdansen. Men istället för den klassiska könskampen, med uppgörelse mellan man och kvinna, har regissören Emil Grafman gjort Kaptenen och Alice till ett missunnsamt homosexuellt par gestaltat av Brasse Brännström och Johan Wahlström. Regissör är Emil Grafman.

Scenen har delats i ett främre och ett bakre rum, så att publiken får känslan av att tjuvkika in i familjens uppgörelser. I spelet har man varit noggrann med att hålla alla schabloner och myter om hur homosexuella män är, fjolleriet så att säga, borta. Och det har varit viktigt, säger Brasse Brännström.

– Det är ju inte en pjäs som bara handlar om fjollor, utan det handlar om människor som tvingats leva ihop i 25 år vare sig de är homo- eller heterosexuella i en relation som gått snett, säger han.

Hela idén att låta Edgar och Alice spelas som ett gaypar har regissören Emil Graffman ruvat på ett par år. Men man ska inte se greppet som ett inlägg i genusdebatten, mer som en möjlighet att utforska temperament, säger han.

– Det handlar om att föra bort fokus från konventionen om äktenskapet och könskampen som det här dramat är förknippat med. Tvåsamheten och det inferno som det kan innebära är könlös, säger Emil Graffman.

Men Strindberg skrev ju om könskampen. Roterar han i graven nu?

– Nej det tror jag inte. Strindberg var en dramatiker, som jag ser det, komplett oförmögen att låta bli att sprida sitt jag över samtliga karaktärer i pjäsen. Jag tror snarare vi kommer närmare Strindberg själv eftersom det bara blir  manliga temprament vi utforskar.

Och om Strindberg ändå skulle tycka hans tolkning av Dödsdansen är obekväm så manar Emil Grafman till lugn:

– Den kommer ju säkerligen att spelas med det konventionella könsmönstret många fler gånger i framtiden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".