Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Självmordshot var ett konstprojekt

Publicerat torsdag 12 maj 2011 kl 07.46
"Tanken var att folk skulle hitta trasorna och få känslan att det är för sent"
(4:32 min)
Från "Silversvanens" blogg.

En ung kvinna hotar att ta sitt liv. Men när polisen dyker upp visar det sig vara ett konstprojekt. Bakom bloggen "Silversvanen" står i själva verket konststudenten Fredrik Gertz.

Frågan om konstens gränser är ständigt aktuell. Inte minst efter Anna Odells uppmärksammade projekt för några år sedan, då hon simulerade en psykos och på falska grunder blev intagen på S:t Görans psykakut. För några veckor sedan ställdes frågan på sin spets igen: en ung kvinna hotade med att ta sitt liv. Men när Polisen ryckte ut visade det sig vara ett konstprojekt.

– Det är 15.49 som vi får ett samtal från Rikskommunikationscentralen i Stockholm. Flera personer har under dagen haft kontakt med polisen efter att man sett en text på facebook om en människa som inte mår så bra och som verkar vilja begå självmord, säger Christer Nordström.

Polisen spårar inlägget till en ip-adress i Uppsala och åker dit. I en av fastighetens lägenheter bor en kvinna. Polisen går in i hennes lägenhet men hon är inte hemma. När man till slut får tag på henne förstår hon ingenting men försäkrar att hon inte är det minsta självmordsbenägen. I samma fastighet bor en ung man.

– Då kommer polisen i kontakt med en man som erkänner att det är han som har skrivit den här texten och han säger att det här är ett konstprojekt för att skapa debatt om självmord, säger Christer Nordström vid Uppsalapolisen.

Mannen heter Fredrik Gertz och har det senaste året drivit ett konstprojekt om den fiktiva kvinnan Flora Swahn. Genom fotografier och blogginlägg har Flora Swahn tagit upp ämnen som ensamhet och utsatthet.

Det hela började när Fredrik Gertz läsåret 09/10 var elev på Konstskolan i Stockholm, där han gick en ettårig grundläggande konstnärlig utbildning. Temat för skolans slutprojekt var staden och då inledde han sitt arbete om Flora Swahn, ett projekt han alltså fortsatte med när utbildningen var slut. Till en början fick han stor respons men så efterhand dalade intresset. Då bestämde han sig för att iscensätta det fingerade självmordet. En tanke som faktiskt funnits där redan från början.

– Tanken var att folk skulle hitta trasorna och få känslan att det är för sent och på sätt få igång en diskussion om hur man kan hjälpa sådana människor, men det där slog otroligt fel, säger Fredrik Gertz.

Polisen anmälde händelsen och har inlett en förundersökning om falskt larm. Ett brott som kan ge böter eller fängelse. Fredrik Gertz själv är förvånad över att det gick som det gick men försvarar sitt agerande.

– Jag har aldrig varit ute efter att lura eller sätta dit någon utan det här är som sagt angeläget på flera olika plan och jag tror att orden har nått fler än bara Flora.

Man kan ju undra hur diskussionerna inför projektets start gick mellan Fredrik Gertz och lärarna på Konstskolan i Stockholm men idag vill ingen från skolan medverka i det här inslaget. Rektorn Linda Tiger menar att detta inte alls har med skolan att göra och att projektet redan när Fredrik Gertz gick där avvek från slutarbetets ramar.

För två år sedan när Anna Odell åtalades och fälldes för sitt konstprojekt Okänd kvinna, var frågan om konstens gränser väldigt omdebatterad. Kommer då konflikter av det här slaget, mellan konstnärliga intentioner och samhällets regler och lagar att bli vanligare?

– Ja man kan se det som en konflikt mellan ett starkt samhällsengagemang hos många unga konstnärer som finns i dag och samhällets allt starkare vilja att begränsa rörelsefriheten på internet och i samhället. Det är klart att det är en konflikt som är spännande.

Linda Fagerström är konsthistoriker och lektor vid Malmö Högskola. Hon säger att konsten i sig inte är mer konfliktbenägen nu men att genomslaget blir mycket större i och med att allt fler konstnärer använder internet som konstnärligt verktyg, och att det då kan leda till större diskussioner i hela samhället. Vad gör det med själva konsten när den blir mer publik på det här sättet? Linda Fagerström:

– Konsten blir mindre exklusiv, och det kan uppfattas som både positiv och negativ. Men det kan också innebära att konstens värde ifrågasätts och att konstens värde slutar när nyheten är över.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".