Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ruttet i Göteborg

Publicerat onsdag 18 augusti 2004 kl 06.52

Det blåser kring SVT Drama i Göteborg just nu. Först var det Birro och Hobert, sen den nedlagda tv-serien Bonsai, och så manusförfattaren Sara Kadefors som känner sig överkörd av sina arbetsgivare. Men Gunnar Carlsson, dramachef på SVT Väst, tycker inte att det finns någon anledning till oro. I gårdagens Göteborgs-Posten, säger han att han har fullt förtroende för hur konflikterna har hanterats. Vad är det som händer i Göteborg egentligen?

Fan ska vara…nej, nu är det inte längre teaterdirektören det är synd om – nu verkar istället konstnären ha förvandlats från fri kraft till golvmopp- att användas efter behov av programchefer och enhetsdirektörer och allt vad de som bestämmer kallas. Jo, jag talar om SVT Väst – Göteborgs dramaavdelning som producerat så mycket BRA tv under 90-talet, men som nu faktiskt verkar ha glömt sitt eget uppdrag; att göra kvalitets-tv med högprofilerade såväl manusförfattare som regissörer. Nu verkar de vara mer intresserade av att stympa projekt än av att stimulera dem. Visst, Peter Birro var klantig och dum när han sålde ut Rickard Hobert i somras, men dumheten var ringa i jämförelse med de styrandes sätt att tro sig äga hans med hjärteblod skapade manus. Han må ha skrivit verket för dem, men det är ändå Birros och kan aldrig bli deras. När nu serien Bonsai lagts ned, trots att alla skådespelare stöttat regissören Filippa Pierrou som vill slutföra den på ett sätt hon kan stå för och när Sara Kadefors manus till serien Orka, orka har skrivits om till den grad att hon inte längre kan se det som sitt, då är det något ruttet i Tv-huset i Göteborg, en röta som nu dessutom i Ekot sanktionerats av högsta chefen i Stockholm. Och då talar jag tv-chef Jutterström, inte dramachef – för en person med egen konstnärlig profil, som dramachefen Daniel Alfredson skulle naturligtvis aldrig stötta en sådan blindhet, stumhet, dövhet, dumhet som gör att man likställer konstnärliga verk med handelsvaror. Eller – och kanske är det det som är kärnpunkten - att  konstnärlig frihet plötsligt blivit något förlegat och omodernt, något att fnysa åt och självbelåtet stampa på, att dramaserier minsann inte ska tro sig ha en särställning i produktionen. Kanske vill Sveriges Television inte längre göra något med en större, högre ambitionsnivå än något annat? Och så utser man nyhetschef Eva Hamilton till ny chef för SVT fiktion i Stockholm? Nya tider nu, baby.

Anneli Dufva. anneli.dufva@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".