Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rysk dirigent på gästspel

Publicerat torsdag 19 augusti 2004 kl 13.46

En av världen stora dirigenter kommer till Sverige och Stockholm idag! Den ryske Valerij Gergiev dundrar in tillsammans med stora delar av Mariinskijteatern från St Petersburg! Precis som förra året deltar de i Östersjöfestivalen med bland annat en opera av Sjostakovitj och precis som då förväntar sig alla succé.

För i dag inleds Östersjöfestivalen där länderna runt Östersjön försöker förena musik och politik. Sex konserter i Stockholm bjuder på högkvalitativ musik, samtidigt som detta ska skapa förutsättningar för olika former av samarbete över nationsgränserna i miljöfrågor. Stora ord som i kväll ges ökad tyngd genom medverkan av bland andra kulturministrarna i Sverige och Ryssland.

Det är andra året som Östersjöfestivalen arrangeras och dirigenten Esa-Pekka Salonen är en av initiativtagarna.

Mariinskijteatern spelar alltså Sjostakovitjs opera Näsan, en i Sverige sällan framförd opera byggd på en novell av Gogol. Inför detta besök ringde Per Feltzin upp teaterns konstnärlige ledare, den världsberömde dirigenten Valerij Gergiev.

(Mariinskijteaterns gästspel med Sjostakovitj opera Näsan sker på Kungliga Operan i Stockholm fredag 20 aug och lördag 21 aug. Föreställningen på lördag sänds direkt i grannkanalen P2 - som så mycket annat från Östersjöfestivalen.)

Som konstnärligt ansvarig för Mariinskijteatern har jag och tar jag ett ansvar för att föra ut den ryska musiken till övriga världen, säger Gergiev. Vi har gjort det många gånger under åren och nu, med Sjostakovitjs Näsan, känns det viktigt. Det är verkligen en uppseendeväckande föreställning, som, berättar han, utspelar sig både i Gogols historiska tid och vår nutid. Ingen kommer att bli uttråkad!

Näsan är en surrealistisk historia om en frisör som en morgon hittar sin näsa i frukostbrödet och plötsligt är flera näsor på rymmen, polisen blir inblandad och de jagar bland annat en näsa i en kyrka.

Surrealismen fångades sedan, 1930, upp av Sjostakovitj svarta musikaliska humor och det blev en opera som varken behagade de sovjetiska myndigheterna eller senare de tyska - operan förbjöds.

Gergiev själv säger att man inte ska förvänta sig en energifattig föreställning - med Mariinskijteatern, Sjostakovitj och mig själv brukar det oftare bli tvärtom. Det är ett fantastiskt rikt och delvis komplicerat partitur, mycket slagverk och blås.

Gergiev har under sina 16 år på Mariinskijteatern i St Petersburg med en enorm egen kraft lyckats etablera teatern som en av de stora i världen. Han satsar mycket på den ryska repertoaren samtidigt som de spelar Wagner och Mozart med respekt. Han är överallt i världen men viftar ändå bort de kritiska funderingarna kring hur mycket en person kan orka med i längden..

Jag når honom på ett hotellrum i London mellan repetitionerna och en konsert. Han är professionell, men vacklar mellan närvaro och plötsliga tillfällen av distraktion. Mobilen ringer, tvn bubblar på i bakgrunden. Efter konserten ska han hem till St Petersburg innan han reser till Stockholm för tre föreställningar på tre dagar.

Jag frågar om hans sätt att dirigera - vilken är hans metod, vad är det som sker däruppe på pulten som gör föreställningarna så intensiva?

Men han vill inte berätta om det. Det vore inte klokt att tala om det, det måste vara något av en hemlighet. Jag vet förstås hur jag ska göra, men jag vill inte formulera det.

Per Feltzin

per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".