Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Buongiorno notte - Italiensk politisk thriller

Publicerat fredag 20 augusti 2004 kl 07.46

Den 16 mars 1978 kidnappades italienska kristdemokraternas ledare Aldo Moro av terrororganisationen Röda Brigaderna. Efter 55 dagars fångenskap i en lägenhet i centrala Rom hittas han död i baksätet på en Fiat. Denna tragedi har kommit att bli både symbol för och peripeti i vad som i Italien kallas ” blyåren”, den epok av politisk terror från både höger-, vänster och regeringshåll som följde på femtio- och sextiotalens ekonomiska uppsving. På senare år har det kommit flera italienska filmer som tematiserar denna blodiga epok, ofta med affären Moro i mer eller mindre framskjuten position. Den senaste och mest omtalade är Marco Bellochios ”Buongiorno Notte” som bygger på en självbiografisk bok av en av kidnapparna Anna Laura Braghetti.

Lars Hermansson har sett ”Buongiorno Notte”.

I den här filmen finns mycket musik. Men vad har Pink Floyd med det hela att göra? Eller den här eteriska körmusiken?

Jo, den ska förstås illustrera eller till och med tolka åt oss bilderna vi ser. Pink Floyd hörs när vi ser moderna hus och ungdomar, körmusiken när vi ser Aldo Moros knivskarpa ansikte i den provisoriskt uppbyggda cellen bakom några bokhyllor i lägenheten. Marco Bellochios film är fullkomligt nedlusad med ljud. Ibland på gott, andhämtningen och skrapljuden när man släpar in Aldo Moro som ligger sövd i en trälåda, är påträngande på ett bra sätt, men mest är det på ont, det är tv-apparater, telefoner, digitala flämtningar, musik och till slut kan man inte höra vad man tänker för all tyngande ljudsymbolik.

Och det är trist, för här finns material till en riktigt bra film, ja flera. Konflikten mellan den känsliga Chiara, som Anna Laura heter i filmen, och den hårdföre gruppledaren Mario, hennes relation till pojkvännen som man anar är den som lett in henne i denna värld av kommunistisk testuggargemenskap. Och så förstås hela gruppens relation till det omgivande samhället, vilken mest handlar om deras sätt att kommentera det dom läser eller hör om sig själva i olika media. Minnesvärd är scenen där dom på tv ser kommunistpartiets dåvarande ledare inför massor av arbetare fördöma kidnappningen. Det är ju för arbetarna dom gjort det här, det är ju kommunisterna som borde vara deras vänner, och så blir de kallade mördare och vettvillingar - bara för att några poliser råkade gå åt vid själva kidnappningsögonblicket.

Men intressantast är kanske samtalen om politik mellan gruppledaren Mario i rånarluva och Aldo Moro inne i den trånga cellen. Moros världsfrånvända värnande om de eviga värdena och familjen, och Marios lika världsfrånvända svammel om folktribunaler och historisk nödvändighet. Det är några riktigt intensiva scener där. Fast tyvärr verkar det som Bellochio är rätt såld på Aldo Moros konservatism. Roberto Herlizka som spelar Moro, är i alla fall påtagligt vacker med sin skarpskurna näsa och sitt silvergråa hår. Att Luigi Lo Cascio som spelar Mario inte är lika sympatisk i sin svarta rånarluva behöver väl knappast påpekas. Det är inte bara i Hollywood som godheten har ett vackert ansikte.

Nej, Chiara skulle hellre blivit ihop med sin kollega på jobbet, Renzo, mycket snyggare än kamraterna hemma i lägenheten, dessutom tror han, precis som Moro, att pennan är mäktigare än svärdet, och är också den enda i filmen som lyckas få Chiara att le så där vackert, inte så konstigt kanske med tanke på det spända läget hemma i lägenheten. Men i filmen betyder det att Chiara är mer lagd åt kärlek än klasskamp, hon har bara hamnat i dåligt sällskap. Jag vet inte vad Anna Laura Braghetti, som alltså skrev boken filmen bygger, skulle ha sagt om detta feministiskt inkorrekta kvinnoporträtt. I filmen är det i alla fall lite jolmigt, trots alla ljudkaskader som ackompanjerar det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".