Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mikrofoner och musklick i Göteborg

Publicerat tisdag 24 augusti 2004 kl 06.54

Dans- och Teaterfestivalen I Göteborg - Sveriges enda riktigt stora teaterfstival - pågår som bäst. Det är dans, nycirkus och teater under en dryg vecka, plus seminarier och workshops i vanlig ordning. Kristjan Saag har följt dom här festivalerna sedan starten för tio år sen.

Festivalen har fått en bra start, tycker jag. Jag har hunnit se en sju-åtta föreställningar och blivit både rörd, förundrad, glad och förbannad om vartannat - och det är väl som det ska vara, antar jag. Det som också är roligt är att balansen mellan dans, nycirkus och teater ” är bätte i år. Ferstivlan har vågat satsa även på lite udda talteaterföreställningar på arabiska och georgiska, t ex. Jag tror att det är viktigt att festivalen inte nöjer sig med att vara ännu en hållplats för dom stora internationella festivalproduktionerna - som ofta är just ordlösa dans- eller performanceföreställningar - utan också vågar bjuda på sånt som, i första hand, är gjort för en lokal publik. Det är då vi kan få ett begrepp om hur teater ser på andra håll i världen. Ja, teater på arabiska - det är inte krångligt som det låter. Egyptiska ”Temple Independant Theater” spelar en pjäs om dokusåpans värld: den snabba vägen till stora pengar och tvivelaktig berömmelse. Mycket känns förstås igen från västerländsk TV. En textmaskin hjälper oss dessutom med några repliker - men det tillför tyvärr inte särskilt mycket, för rreplikerna är lika ytliga som gestaltningen. Klichébilder av en kichéartad värld - det ger inte så mycket. Georgiskan Nana Janelidze rör sig också i mediernas värld: hon spelar en radiopraterska, ett slags Tiblisis ”Din röst i natten”, som pratar med folk i luren och gaggar med sin studiotekniker. Även här jinglar och prefabricerade format - men oj, så mycket mer det blir sagt om människans utsatthet i denna mediaoffentlighet. Inte minst tack vare Janelidzes fantastiska, nästan clownartade mimik. Även om jag inte förstår orden, så begriper jag mycket av vad hon berättar, bara genom att se och lyssna till fraseringar och tonfall. Handlingen i ungerska Edit Kaldors ”Or press escape” utspelar sig helt och hållet på en dataskärm. Kaldor själv sitter vid ett tangentbord och skriver. Hoppar mellan wordfiler och hemsidor, skriver brev till myndigheter och spionerar på trappuppgången med sin webkamera. Och det här fungerar som teater! Tack vare ett bra manus och en nästan perfekt dramaturgi, som också lämnar utrymme för improvisation. Ur Kaldors klickanden växer det fram en historia om längtan, sorg och ensamhet - men också om att gå vidare: varje ”delete” som hon trycker innebär att en händelse eller en människa försvinner ur hennes liv. TV-radio-dator - ja, enligt festivalprogrammet finns det inget tema för årets festival, men kanske finns där ändå en vink om att att dom eviga frågorna om identitet och minne numera avhandlas på andra sätt än tidigare, även på en teaterscen.

 Kristjan Saag. kristjan.saag@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".