Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Zatoichi

Publicerat torsdag 26 augusti 2004 kl 09.05

Takeshi Kitano är hos oss mest känd för sina gangsterfilmer, men i hemmalandet Japan är han också TV-komiker. Hans nya film, ”Zatoichi”, som har premiär i morgon, handlar om en blind samuraj och filmades redan på 1960-talet, då det gjordes en hel serie med ett 20-tal filmer. Den nya versionen fick flera priser vid förra årets filmfestival i Venedig och Kitano spelar som vanligt själv huvudrollen. Axel Naver har sett ”Zatoichi”.

En blind samuraj! Det måste ju vara det tuffaste som finns. I japansk kostymfilm är det den som är skickligast med svärdet som är bäst. Blind OCH snabbast med svärdet - det är lika med dubbelt bäst, dubbelt tuffast.

Fast noga räknat är den blinde Zatoichi inte samuraj, utan bara en vandringsman. Han får en chans att agera hjälte när han kommer till en by där ett rövarband plågar de fattiga byborna. Det blir slafs och klafs och kroppsdelar som flyger.

Takeshi Kitano har tidigare förnyat den japanska gangsterfilmen med sina porträtt av brutala mördare som slänger alla manlighetsmyter åt sidan. Men när han nu gör film av nån annans berättelse, och tvingas föra handlingen framåt med en massa REPLIKER i stället för med klippteknik, ja då blir det inte alls lika spännande.

Kitano brukar dela ut visuella smockor. Han kan briljera med en klippning som påminner om haiku-dikter, där en situation uttrycks med ett minimum av bilder.

Och därför känns det fattigt att bildarbetet i Zatoichi mest handlar om slow motion-strider och blod som skvätter i extremt överdrivna datoranimerade fontäner.

Det finns i och för sig gott om lustiga detaljer. Bönderna som med sina hackor i jorden bildar en hel slagverksorkester. Eller den unge mannen som väljer att leva sitt liv som geisha i kvinnokläder och på köpet bidrar med nån sorts ifrågasättande av könsroller och sociala hierarkier.

Men trots transvestitgeishan innehåller Zatoichi för många samurajklichéer. Det blir platt och segt. Men Takeshi Kitano stillar åtminstone suget efter flygande kroppsdelar för ett tag framöver.

Axel Naver

axel.naver@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".