Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skulptören Bip i storformat i Umeå och i bokform

Publicerat måndag 30 augusti 2004 kl 07.46

I fyrtio år har hon varit verksam som skulptör- Britt-Ingrid Persson, i konstnärliga sammanhang mest känd som ”Bip”. Nu har hon för första gången en stor retrospektiv utställning, platsen är Västerbottens Museum i Umeå. Under sommaren, och fram till och med 5 september, har besökarna bland en lång rad verk kunnat se hennes kanske mest kända skulptur ”Muskelhjärna”, som under många år användes av Amnesty International i dess kampanjer mot våld.

Kerstin Berggren passade på att besöka utställningen tillsammans med Britt Ingrid Persson själv häromveckan.

Bip:

”Vad som händer är väl att man övar ögat i att se större komplexitet - man är inte så väldigt tvärsäker på att det går att säga en sak på bara ett sätt.”

Det var litet mer slagordsmiljö i det offentliga samtalet då - när Britt-Ingrid Persson började skulptera för 40 år sen. Det är ingen tvekan om att den samtida samhällsdebatten är starkt närvarande i verken från 60 - och 70 talet, ofta utförda i oglaserat vitt stengods. Det handlar om miljö, maktutövning, våld. Som i den smått legendariska skulpturen ”Muskelhjärna”, som är ett huvud där två  muskulösa korslagda armar växer fram ur pannan och täcker ögonen.

Brons, järn, betong - materialen skiftar, men man behöver inte vandra runt särskilt länge i den stora utställningshallen för att se att Britt- Ingrid Perssons skulpturer med åren blivit alltmer abstrakta och koncentrerade. Jag dras genast till ett av de senaste verken, som ingår i en grupp som gestaltar små rörelser. Det är en ganska hög, madonnaliknande skulptur i svart brons, enkel i formen och suggestiv..            

Bip: 

”Jag höll tidigare på med och var fascinerad av den här lilla fjärilseffekten, som det kallas inom kaosteorin, att en liten darrning på en fjärilsvinge kan utlösa en orkan på en annan kontinent. Och då ligger väl det bakom när jag börjar fascineras av de här små rörelserna, en liten blick, man vrider på huvudet och upptäcker ett nytt universum och då kan man ju säga att det är en kontrast till vad jag höll på med på 60 -70 talet.”

En  viktig ingrediens i Britt Ingrid Perssons skapande är rytmen. Form är rytm, säger hon och beskriver det som att skulpturen är tonen och luften är pausen. Och när jag funderar över hur hon kan få  betongen eller bronsen att ge ett sånt mjukt, organiskt och ofta sinnligt uttryck - ja då avslöjar hon att under de senaste tio åren har hon ofta skurit sina original i skumgummi, innan de gjutits i gips, och så småningom betong eller kanske brons.

Bip:

”Jag tror att det som lockat mig att hålla på så länge med det är nog det där mötet mellan det mjuka och hårda - att när jag får det i ett hårt material så minns det att det var varit mjukt och att man ser knivens vägar också i ytan ibland. Och särskilt om man gör en fläta eller så behåller den ju väldigt mycket av sitt mjuka ursprungsuttryck.”

Kerstin Berggren

kerstin.berggren@sr.se

(I samband med utställningen ger förlaget Raster ut en bok om Britt-Ingrid Persson och hennes verk)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".