Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skugglöst på GöteborgsOperan

Publicerat torsdag 9 september 2004 kl 10.06

”Die Frau ohne Schatten, Kvinnan utan skugga” av Richard Strauss och Hugo von Hofmannsthal är en opera som är berömd men sällan spelad. Vacker men svårspelad musik och ett symbolistiskt och tungt libretto har gjort att operahusen tvekat. Efter premiären i Wien 1919 dröjde det ända till 1975 innan den sattes upp i Sverige, då i Stockholm med Birgit Nilsson i rollen som färgarhustrun. På söndag är det andra gången ”Kvinnan utan skugga” får svensk premiär. Nu sker det på Göteborgsoperan.

En kejsarinna som inte kastar någon skugga och därför skall hennes man kejsaren förvandlas till sten... Hon träder ned på jorden för att köpa en skugga av en färgares hustru som då inte kan få några barn i framtiden. Både mytiskt och mystiskt. Hur griper man sig an en sådan intrig och vad handlar det egentligen om?

- Ja, vi flyttar hela historien till drömmarnas rike och letar efter det övernaturliga i 1900-talets vardag i stället för i ett sagorike, säger Yannis Houvardas, återkommande gästregissör på Göteborgsoperan.

Att kasta en skugga är i operan en symbol för förmågan att få barn. Men berättelsen handlar om kejsarinnans väg till att bli en mogen och oberoende människa. Trots att hon inte har en skugga. Det som är viktigt och samtida i ”Die Frau ohne schatten”, säger Yannis Houvardas, det är att vi människor måste ta ansvar för våra tankar och handlingar - det gör oss till skapare inte till skapade varelser. Vi kastar en skugga.

En abstrakt och mytisk intrig kräver ett realistisk sceneri! - Vi letar efter det övernaturliga bakom vardagslivets fasad, säger Yannis Houvardas. Och det är Lars-Åke Thessman som byggt upp vardagen i vad som ser ut att vara en villa i en amerikansk förort nån gång på 1900-talet.

- Scenografin har drag av den amerikanske konstnären Edward Hopper, säger Lars-Åke Thessman. Han målade otroligt vardagliga scener som samtidigt hade ett mystiskt djup.

Irmna Mellergaard sjunger färgarfrun och Gunnel Bohman, kejsarinnan. Gunnel Boman beskriver sin rollfigur som en färglös människa, en glasfigur som träder ned på jorden för att möta den färgstarka färgarhustrun. - Vi är som natt och dag, två halvor av samma människa som smälter samman till ett helt, säger Irma Mellergaard.

Bo Nordström

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".