Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sympatisk Hitler skildrad i tysk storfilm

Publicerat torsdag 16 september 2004 kl 06.21

Idag har den mycket omdebaterade storfilmen Der Untergang, undergången, premiär i Tyskland. Filmen som är regisserad av Oliver Hirschbiegel handlar om Adolf Hitlers tolv sista dagar i livet här spelad av skådespelaren Bruno Ganz - känd från filmen ”Himmel över Berlin”. Det Untergang har över lag fått positiva recensioner i tysk press men har kritiserats för att Hitler själv framställs som alltför sympatisk.

Den första scenen: Inne i en bunker på östfronten väntar fyra kvinnor, strax ska de få möta führern. Och så kommer han, hälsar, frågar intresserat, namn, födelseort och väljer sedan ut en av dem: Traudl Junge, som blir Hitlers unga sekreterare.

Hitler är faderligt snäll och överseende med Junges första arbetsinsats - av nervositet stavar hon vartannat ord fel när Hitler dikterar.

- Det där tar vi om , säger Hitler milt när han ser pappret. Sen flyttas handlingen raskt fram tre år i tiden.

Filmen är hyllad för att den som första tyska produktion vågar skildrar Hitler mer som en människa än ett monster och historien berättas utan moraliska pekpinnar, men det finns invändningar som att Hitler framstår som allt för sympatisk, en kritik som är svår att förstå. Visserligen han klappar en hund, några tårar rullar på hans kind när den avlivas och han är inte allt för taskig mot Eva Barun, men det som jag framför allt ser är en psykopat, förgiftad av hat, blind för andras lidande.

Filmen är 1 timme och 50 minuters koncentrerat vansinne.  Ryska trupper intar Berlin kvarter för kvarter och det tyska befälet General Mohnke ber Hitler om tillstånd att evakuera staden på dess 3 miljoner civila.

-Civila, det finns inga civila i det här kriget, svarar Hitler och mardrömmen skildras i detalj. Både i bunkern och på gatuplan: Bombmattor, eld och döda kroppar - kameran ligger hela tiden nära, man får till och med följa offren in på operationsbordet och ljudet av projektilerna skakar bänkraderna i salongen.

Giftampuller delas ut till alla som vill följa führern i graven - och det är många. Det är en orgie i dödslängtan. När jag lämnar salongen är jag utmattad.

Vad som är tydligt är att Der Untergang främst är gjord för en tysk publik.  Vem som är vem, förutsätts åskådaren veta när Goebells, Keitel, Jodl, Himmler och de andra nazisterna antingen tar livet av sina barn, som Goebbels fru, eller intrigerar för att rädda sitt eget skinn.  MEN oavsett ens förkunskaper, det här är en gripande film om den totala undergången; en undergång iscensatt av nazisterna som med sin ödestro nu blivit aktörer i en film som är som ett verk av Richard Wagner.

Kristian Åström

kristian.astrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".