Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Finsk operasuccé äntligen hemma

Publicerat torsdag 16 september 2004 kl 11.08

Kaija Saariaho är en av världens få verkligt framstående kvinnliga kompositörer. Hennes första opera ”L’amour de loin” har gjort ett segertåg över världens operascener sedan urpremiären vid festspelen i Salzburg för fyra år sedan. Idag har den sin premiär i Helsingfors.

Precis som vid urpremiären i Salzburg för fyra år sedan sjunger Dawn Upshaw nu i Helsingfors en av huvudrollerna i Kaija Saariahos så märkliga opera ”Kaukainen rakkaus”, Kärlek på avstånd. Eller använd lika gärna originaltiteln ”L’amour de loin” eftersom Kaija Saariaho sedan årtionden är bosatt i Frankrike och kanske därför uppfattats som en del av det internationella musiklivet snarare än det finländska. Dawn Upshaw, ängelns röst, så löd en helsidesrubrik häromdan, ett exempel på den väldiga förhandspublicitet den här premiären har fått. Äntligen! Nu kommer en av operavärldens största succéer på senare år äntligen hem, till Finland, med Esa-Pekka Salonen på dirigentpulten och med idel världsnamn. En märkvärdighet i sig. Men märkligast är förstås musiken. I synnerhet som Kaija Saariaho tidigare skapade en inåtvänd, mycket modernistisk och intellektuellt abstrakt och gärna elektronisk musik. Men det hände någonting mot slutet av 90-talet, berättar hon:

- Jag började höra sångröster och såg ljus, fortfarande mycket abstrakt. Men jag började skriva mer för traditionella instrument och mänskliga röster. Så småningom, säger Kaija Saariaho, kom fram till att jag ville berätta en historia, ta fatt i riktiga människor:

Det som tände Kaija Saariaho blev en fransk medeltidsballad om hertigen och trubaduren Jaufré Rudel som valde att på avstånd sjunga om sin kärlek till en kvinna han aldrig träffat. En kärlekssaga som, förstås höll man på att säga, slutar olyckligt. Men musiken... den skimrar av ljud, klanger som vrider sig, böljer, glittrar, bryts som i prismor. Saariaho har ett helt eget soundscape!

Esa-Pekka Salonen har sagt att Kaija Saariaho med den här musiken hittade en ny, helt personlig musikalisk andning. Hennes klanger ”förgiftar hela operan till en underbar brygd”, skrev Los Angeles Times recensent förtjust efter urpremiären. Och var och en som öppnar öron och sinnen möter något drömskt och vaggande vackert, understruket av föreställningens ljus- och vatteneffekter. Och Kaija Saariaho själv, hon hoppas att hon med det här, kanske för finska traditioner aningen främmande verket, ändå skapat något som hädanefter tillhör standardrepertoaren också på scenen i Helsingfors.

Bengt Lindroth

bengt.lindroth@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".