Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
litteratur | recencion

De skruvade karikatyrerna är Mabanckous byggstenar

Publicerat torsdag 20 oktober 2011 kl 08.54
Hanna Larsson recenserar Black Bazar
(2:47 min)
Alain Mabanckou. Foto: Sofia Runarsdotter.

Alain Mabanckou från Kongo Brazzaville har på kort tid blivit en av de mest uppmärksammade och översatta författarna från franska. Han har skrivit poesi, noveller och romaner och fick sitt genombrott med romanen Slut på kritan. Nu kommer bok tre på svenska: Black bazar. 

Huvudpersonen i Black bazar är urtypen för en så kallad Sapeur – en kongolesisk dandy med smak för märkeskläder och väldoftande parfymer. Han kallas för Rumpologen och äger mängder av italienska skjortor och exklusiva skor, men i övrigt lever han ett miserabelt liv i en förort till Paris.

När berättelsen börjar har han precis blivit dumpad av sin flickvän. Tillsammans med allsköns brokiga själar hänger han på den afrokubanska baren Jips. Och nu har han bestämt sig för att skriva om sitt eländiga liv.

Black bazar är en slags parallell till Alain Mabanckous tidigare roman Slut på kritan  som kom på svenska 2008Även där utspelade sig historien på en nedsliten bar, men platsen var det postkoloniala och fattiga Kongo Brazzaville. Nu har scenen flyttats till de parisiska migrantkvarteren och det är den svarta identiteten i det vita Frankrike som skärskådas.

Som vanligt hos Mabanckou är det de skruvade karikatyrerna som utgör historiens byggstenar. Här finns den rasistiske Monsieur Hippokrates som tycker att alla afrikaner är parasiter och bedragare, den Khadaffitrogna araben i affären på hörnet - han som menar att det västerländska samhället är ett moraliskt förfall. Och så huvudpersonen, den diviga Rumpologen, som fått sitt bisarra namn för sin besatthet av kvinnors bakdelar.

Det handlar om migranterna, de arbetslösa och socialt utsatta – de som Monsieur Hippokrates gärna klumpar ihop under etiketten ”afrikanerna”. Rumpologens svar blir att skriva fram verklighetens komplexitet. I den myllrande förorten finns inte bara en afrikansk identitet, här finns centralafrikaner, västafrikaner, västindier, muslimer, kristna – en mångfald – en Black bazar.

Tanken är förstås att man ska skratta hejdlöst åt Rumpologens tragikomiska irrfärder.  Själv tröttnar jag efter ett tag på allt det skruvade; den ångande bitterheten, den kassa kvinnosynen, skvallret och fördomarna som tuggas på Jips bar– precis som om jag själv hade hängt där vid bardisken.

Samtidigt är det just Mabanckous förmåga - att skapa mångbottnade narrspeglar av mänsklighetens hackordningar – som fortsätter å fascinera. Världen han beskriver liknar ett kaos, men textmässigt lämnas inget åt slumpen. Mabanckous  språklabratorium utmanar inte bara den konventionella prosan , utan också den förhärskande västerländska vitheten.

Hanna Larsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".