Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
utrikes | konst

Melankolisk konstbiennal bland strejker och upplopp

Publicerat måndag 24 oktober 2011 kl 07.46
”Ett utmärkt tillfälle att visa att konst inte bara handlar om pengar”
(3:31 min)
1 av 3
Vangelis Gokas: Dead Conductor, 2010 (beskuren)
2 av 3
Stillbild ur The Bleeding Statues (1982) av Tony Lykouresis.
3 av 3
Under Construction: EXIT 2009. Foto:: Kamillo Nollas

Mitt bland upplopp och generalstrejker öppnade Atens internationella konstbiennal i helgen, för tredje gången sedan starten 2007. Årets utställning har den ödesmättade titeln Monodrome, återvändsgränd. Och budgeten har varit begränsad.

– Nej, säger curatorn Nicolas Bourriaud, ingen får betalt för att vara med i Atenbiennalen i år. Varken konstnärer, funktionärer eller han själv. Biennalens budget jämställer han med en årslön för EN intendent på MoMa, Moderna museet i New York.
– Jag ser det som ett utmärkt tillfälle att visa att konst inte bara handlar om pengar utan också om att försöka förstå vad som händer omkring oss.

I ett rum visas en svartvit film från 1975, en dokumentation Greklands motsvarighet till Woodstockfestivalen. Den grekiska militärjuntan hade just fallit, och det allvar som vilar över scenen och artisterna vittnar om att friheten var ovan. Idag hör de långhåriga hippisarna i filmen till Greklands etablissemang, men deras sånger sjungs i demonstrationerna på Syntagmatorget.

Den tredje Atenbiennalen är politisk, men på ett väldigt tillbakablickande sätt. Huvudutställningen är inrymd i en gammal skola, mitt i ett av stans ruffigaste områden - där många illegala immigranter bor, och där fastigheterna får stå och förfalla.

I skolhuset, som byggdes på 30-talet, utbildades från början formgivare - och i ett av rummen har biennalen samlat ihop en hög av stolar, bord och andra designföremål från den tiden, saker som aldrig blev mer än prototyper - eftersom Grekland aldrig fick någon riktig designindustri.

Nu har det mesta av det ståtliga fyravåningshuset länge stått tomt, och förfallet bidrar till utställningens känsla av historisk melankoli.

Men när jag frågar Nicolas Bourriaud vad han tar med sig från Athen, och arbetet med biennalen, säger han:
– En explosion av energi. Jag känner motsatsen till resignation. Och de våldsamma, politiska protesterna i Aten visar att krisen frigjort en enorm energi här - vilket är uppfordrande för alla europeer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".