Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Dansteater | recension

En suggestiv timme teater

Publicerat torsdag 27 oktober 2011 kl 07.46
Hör Jenny Aschenbrenners recension av ”Komma rusande”
(1:46 min)
Kajsa Reingardt och Bernard Cauchard i ”Komma rusande”. Foto: Carl Thorborg

I sin nya föreställning ”Komma rusande” på Stockholms stadsteater har koreografen Birgitta Egerbladh arbetat med nyskrivna texter av författaren Sara Mannheimer, aktuell med romanen Handlingen.

Att komma rusande i en stillastående väntan. Koreografen Birgitta Egerbladh har charmat skjortan av sin publik med en rad sprittande humoristiska och finurligt djuplodande dansteaterföreställningar där hon använt brottstycken ur författares texter och parat dem med en lekfull koreografi.

Nu har hon skalat av och med Sara Mannheimer skapat ett verk som fötts under arbetets gång, med specialskrivna texter. Ett litet kammardrama om festen som aldrig riktigt sker - om före och om efter. Om kontrollbehov och kärlekslängtan i ett hem med alltför fyrkantiga hörn, en hemlöshet i hemmet och i sin egen kropp. En skavande känsla av att något inte stämmer, att verkligheten behöver ständig tillsyn för att inte falla samman .

Det låter kanske svart, men Mannerheims text med Egernbladhs rörelser bygger snarare en mild humor som ett skyddsnät över de existentiella bråddjupen. Som vanligt i Birgitta Egerbladhs föreställningar blandas professionella dansare, här Bernhard Cauchard, med skådespelare, i detta fall Kajsa Reingardt. Han en Långbens-liknande figur med en kropp som flaxar åt alla håll, hon en ständigt definierande ordningskvinna med en längtan. En längtan efter att rusa mot en man på en bro, att förlora sig i kärleken. Rummet är svart och ljusväxlingarna kommer plötsligt och oberäkneligt. Inget är riktigt säker och allt måste ständigt omvärderas, det är de de gör, hon och han, i ett växelspel som med ord och rörelse bildar mönster, river ner och ritar nya i en suggestiv timme teater.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".