Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Valdemar Holm gör rent hus på Düsseldorfteater

Publicerat torsdag 27 oktober 2011 kl 07.46
”Man politiserar mer, man snackar mer, man bråkar mer”
(4:02 min)
1 av 2
Staffan Valdemar Holm utanför Düsseldorfer Schauspielhaus. Foto: David Richter
2 av 2

Dramatens förra chef Staffan Valdemar Holm har startat sitt nya jobb som chef för Düsseldorfer Schauspielhaus i Tyskland på ett allt annat än blygsamt sätt. Han började med att säga upp större delen av ensemblen och han inleder själv sin första säsong med att sätta upp Hamlet.

Scenrummet är helt tomt, det ramas in av höga väggar målade i guld. På golvet ligger knallgul heltäckningsmatta. Därutöver – ingen dekor. Skådisarna är alla klädda i svarta kostymer eller klänningar. Spelet är kraftfullt. Ska man generalisera har tyskarna en spelstil där man satsar allt. "Det är mer blod, mer naket och fulare än i Sverige", säger Staffan Valdemar Holm.

– Man politiserar mer, man snackar mer, man bråkar mer. Skådespelarna går mycket längre i sina uttryck. Från första dagen kan de texten och ger sig ut i de vildaste förlopp. Man har knappt koll som regissör.

Betyder det att du får hålla igen?

– Det är mest att hålla i tyglarna. Jag kan gå in på första repetitionen och så står någon och gråter, och har tagit av sig alla kläder. Så är det. Det är rätt kul. Skådespelarna gör det själva. Jag har inte regisserat Ofelia till att plötsligt slita av sig skjortan och visa brösten. Det hittar hon på själv.

När han tog över kickade han direkt 30 av teaterns 40 fasta skådisar, eller rättare sagt, han förnyade inte deras kontrakt. Istället har han anställt 20 som han själv valt. Därutöver är det ett stort antal som jobbar på korta kontrakt. De som slutade var inte kassa, men fel för det jag ville spela, säger han. Men det är så här det går till i Tyskland, påstår han.

– När det kommer en ny chef så förväntar man sig någonting nytt, det är inte smärtfritt, men folk som arbetar i tysk teater är vana vid det. Det finns så många teatrar i Tyskland, så det uppstår hela tiden vakanser någon annanstans i systemet.

Men om man börjar med att säga upp större delen av ensemblen och sedan sätter upp Hamlet som första iscensättning, uppfattas inte det som mopsigt?

– Jo, men jag är så gammal att jag skiter i sånt. Samtidigt, hade jag börjat med en lite mindre produktion hade det uppfattats som fegt.

Kanske inte oväntat är han stor anhängare av tysk teater, och har gott om åsikter. "Britterna kan inte spela Shakespeare", slår han till exempel fast. Shakespelare är blod och sex och sedan drottning Victoria är engelsmännen bara kyska och pryda.

Han tycker själv att han fått ganska goda arbetsvillkor på Düsseldorfer Schauspielhaus, som är som Nordrhein-Westfalens Dramaten ungefär. "I Sverige behöver man en månad för att få tid hos kulturministern, här ringer kulturministern mig", säger han.

Teatern har fyra scener. Budgeten är runt 26 miljoner euro, men då är 23 av dem bidrag. "Man ger fullständigt fan i intäkterna", som han uttrycker det. Han har lagt en repertoar på 26 pjäser, på Dramaten hade han runt 20.  En snabbtitt ger vid handen att han inte ger särskilt många uttalade klassiker, eller komedier heller för den delen. Men det är lätt att få publik till ganska exklusiva projekt här, säger han. "Hamlet är egentligen den enda kompromissen jag gör." Men teatern – den ska ändå bli så mångsidig som möjligt, säger han.

– Jag vill ha en extrem mångfald av uttryck. Inte en stil eller en form, men gärna en själ och en ande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".