Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Teater

Drifterna som kan göra kvinnor helt hänsynslösa.

Publicerat torsdag 27 oktober 2011 kl 08.35
Maria Edström recenserar Hjärterhus
(2:02 min)

På Uppsala stadsteater har man tidigare spelat en dramatisering av Elise Johanssons älskade böcker om Nancy och nu har Johansson debuterat som dramatiker på samma teater med pjäsen ”Hjärterhus”. Regissör är Sunil Munshi som också bearbetat texten med Marie Persson Hedenius och Munshi står också för scenografin tillsammans med Roger Larsson. I rollerna som Mary och Barbro ser vi Anna Carlson och Monica Stenbeck. Maria Edström har sett ”Hjärterhus”

Med tanke på vilken socialrealistisk berättarteater av välkänt svenskt märke man gjorde här sist av Elsie Johanssons Nancy-svit är det kul och utmanande att när hon nu debuterar som dramatiker får en yngre manlig avant-garderegissör som Sunil Munshi. Sist såg jag hans uppsättning av den franske kultdramatikern Koltès på Teater Giljotin och det är nästan som om Mary och Barbro stiger fram som ett slags stiliserade Koltés-figurer i det mörka scenrummet belyst av starka gula strålkastare. Barbro - konstnären med sitt röda hår och ormarmband, Mary – nunnan med sin sedesamma grå klänning med vit krage, båda i väldigt fina kostymer signerade Camilla Thulin.  

De två barn-och ungdomsvännerna har inte sett varandra på år och dar, Anna Carlsons Mary och Monica Stenbecks Barbro spelar till en början fram replikerna som om de vore i en dröm, det känns som om Elise Johansson skrivit ett idédrama om två livsprinciper om lust och försakelse, som om de två  representerade varsin livshållning.

 Men, efter ett mellanparti där en viss karikering hotar att ta över, så blir det åka av. Rollgestalterna växer och nyanseras och deras konflikt får liv och lust, när den väl etablerats. Och Carlson och Stenbeck visar verkligen var skåpet ska stå och man gläds åt att två kvinnor, inte heller helt unga, för stå så helt i centrum.

Och Elsie Johansson undersöker precis som i sina böcker den kvinnliga lusten, begäret, inte bara efter sex utan också efter framgång - ”drifterna som kan göra kvinnor helt hänsynslösa” som Barbro säjer, och hur dessa begär också tampas med olika klasstillhörigheter.

 ”Hjärtehus” är en originell uppsättning i dagens teater-Sverige, ett slags stiliserad realism med svärta och - några pinnstolar.    

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".