Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
recension | film

”Tintin är inte Indiana Jones”

Publicerat fredag 28 oktober 2011 kl 07.46
Fredrik Wadström recenserar ”Tintins Äventyr: Enhörningens hemlighet”
(2:30 min)
1 av 2
Tintin och Kapten Haddock
2 av 2

Nu är den alltså här, Steven Spielbergs mycket, mycket omtalade Tintin-film. Det har skrivíts spaltmeter efter spaltmeter i veckan som gått om både Hergés äventyrslystna journalist och om huruvida motion capture-tekniken levandegör animationerna. Så vad blev då resultatet?

Vi kan väl börja med att konstatera att filmens titel är rent vilseledande för alla som har läst Tintin-albumet Enhörningens hemlighet. Visst, här finns modellerna av 1600-talsfartyget Enhörningen, en förhistoria med pirater och skatter och här finns persongalleriet med Tintins vapendragare kapten Haddock, hans förslagna hund Milou och tvillingdetektiverna Dupont och Dupond.

Men själva berättelsen har blivit ett hopkok där det också ingår en nypa Rackham den Rödes skatt och en stor slev Krabban med guldklorna. Dessutom har filmmakarna hittat på en rad hemsnickrade lösningar för att få ihop den nya berättelsen. Till exempel har den den harmlöse antikvitetssamlaren herr Sackarin i filmen förvandlats från charmig bifigur till ondskefull superskurk.

Där Tintins skapare Hergé med några få rutor lyckas berätta så otroligt mycket om herr Sackarin i albumet Enhörningens hemlighet gör Spielberg honom abstrakt på gränsen till obegriplig. Det är som att filmmakarna för varje problem de försöker lösa vid överföringen från serieruta till vita duken istället drar på sig fler nya. 

Det sägs att Steven Spielberg fick höra talas om Hergés serieberättelser när människor började jämföra hans Indiana Jones-filmer med Tintin. Jag tror att Spielberg tog den jämförelsen på alldeles för stort allvar. För man kan hålla på i all evighet och diskutera huruvida motion capture-tekniken ger serierutorna mänskligt liv och att Steven Spielberg är actionfilmens obestridlige mästare. Den viktigaste frågan är ändå vad det är som gjort att just Tintin överlevt när andra seriefigurer förpassats till historien.

Serien började som antikommunistisk propaganda. Sedan blev Tintin rasistisk erövrare för att utvecklas till milt kolonialistisk äventyrare. Det låter inte som särskilt bra odds för odödlighet men de detaljerade historierna och det fantastiska bildberättandet drar in läsaren om och om igen.

Den otålige Spielberg har tyvärr inte lyckats fånga Hergés tålmodiga berättande. Seriealbumens eleganta små mysterietrådar som vävs samman till stora äventyr har i filmen trasats sönder för att lappas ihop med klumpigt ihopknutna actionsnören. Tintin är inte Indiana Jones

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".