Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
dokumentärfilm | medier

Bakom fasaden på New York Times

Publicerat onsdag 2 november 2011 kl 07.46
Mikael Timm om Andrew Rossis film ”Page One. Inside The New York Times”
(2:50 min)
The New York Times. Scanpix: AP Photo/Mark Lennihan

2004 kom filmen Control Room om tv-kanalen Al Jazeeras rapportering från Irakkriget, som utlöste en debatt om västliga medias nyhetsvärdering i bevakningen av Irakkriget. En av filmens producenter var Andrew Rossi som nu är tillbaka som regissör med en ny film om nyheter.

Det brukar heta att massmedia inte diskuteras tillräckligt. Det stämmer inte. Eftersom vår era präglas av att budbärarna, också de oansenligaste, är viktigare än budet de lite slarvigt bär fram, finns det numera inte bara tidningar om tidningar, radioprogram om radioprogram, tv-program om tv utan också filmer om media.

OK, för gamla hårdkokta 40-talsfilmer skrivna av världens bäste murvel, Ben Hecht. De filmerna är fyllda med snabbpratande, rökande, krökande och gökande journalister, varav de manliga oftast visar sig vara kramgoa velourtyper innerst inne, medan de kvinnliga– spelade av t ex Katharine Hepburn - driver handlingen, tidningen och filmen framåt.

I jämförelse är dagens filmer om media plågsamt energilösa. Page one. A year inside The New York Times gör mig inte mer försonlig. Visserligen utspelas på den på min favorittidning. Men den begränsar sig i allt väsentligt till New York Times’ mediaredaktion, det vill säga den handfull personer som skriver om media och vars verksamhet nu alltså ägnas en dokumentär som jag förmodar att de medverkande i sin tur skriver artiklar om. Total rundgång alltså.

Annars är bakgrunden nog så allvarlig: flera viktiga amerikanska dagstidningar har lagts ned de senaste åren. I Sverige har storstadstidningarna lättare att överleva -  så länge medelklassen är rädd för att göra fel, klarar sig dagstidningarna förvånansvärt länge på att tipsa om gaffelhantering, inredningstips, recept på provencalska musslor och listor över artister. I USA där medelklassen har mer självförtroende behövs det nyheter för att tidningen ska sälja.

Nyheter.

Jaha, därmed var det sagt. Gammaldags nyheter. New York Times klarar sig trots allt eftersom den faktiskt innehåller nyheter. Men om hur sådana tas fram visar ”Page One. Inside the New York Times” inget. Vill man vara vänlig kan man säga att filmen omedvetet illustrerar ett av dagstidningarnas största problem – att de inte hittar något intressant att berätta. Filmarna är inte tillräckligt nyhetsmedvetna för att hitta guldkornen i nyhetsdammet och inte heller tillräckligt analytiska för att säga något intressant om varför the Times helt felbedömde invasionen i Irak. Inte heller sägs något om dagstidningens ekonomi.

Och förresten - hur man får ihop budgeten till sådana här mediadokumentärer är mig en gåta, men snart kommer säkert en dokumentär om det också.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".