Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Barberaren i hönshuset - Rossini på NorrlandsOperan

Publicerat måndag 27 september 2004 kl 08.54

Skådespelaren och regissören Philip Zandén och Rossinis komiska opera Barberaren i Sevilla - den kombinationen är aktuell på NorrlandsOperan sedan helgen. Det handlar alltså om den vackra Rosina och hennes många beundrare, bland dem Figaro - med andra ord en klassisk berättelse med ett ursprung i commedia dell’arte figurerna. I Umeå har Zandén förlagt hela handlingen till en hönsgård.

Ja, det är en hönsgård med ett hönshus - en kub där den enda rekvisitan är en fågelbur i akt 1 och en stol och en stege i akt 2. Och ur väggarna sticker pinnar ut - på dem ska tupparna och hönorna sitta. Inger Elvira Pehrssons kostymer är en fräck blandning av fågelkläder och de historiska kläder vi är vana vid att se på Greve Almaviva, Doktor Bartolo och de andra.

En rolig idé totalt sett, men på scen skapar den fler svårigheter än man kunnat lösa. Till exempel är en tom scen krävande för sångare med många repetitiva fraser att sjunga. Vad ska de göra under alla långa repriser? Sen - om de nu är mer än hälften hönsfågel, sedan lite operasångare och bara pyttelite människa - ja, då har man tagit bort antalet möjliga rörelser ordentligt. Det blir mycket struttande fram och tillbaka och för lite underhållande spel mellan människor. För mig framstår det som underligt att inte en så teatervan person som Philip Zandén sett det här och förändrat regin under arbetets gång.

Men det fanns ljuspunkter. Barytonen Fredrik Zetterström som en självklar och kompetent Figaro. Han vet också att han ibland medvetet måste offra en och annan vacker ton för att få fram textens innehåll.

Den här uppsättningen ska ut på turné till flera städer i norr, som Östersund, Härnösand och Luleå. Kanske kan andra scener, där vi som publik kommer närmare inpå än i Umeå, kanske kan det göra att de där kacklande fjäderfäna där borta, i stället känns som livslevande blodfulla svettiga personer. Kanske.

Per Feltzin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".