Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
utbildning | nyheter

”Skolbiblioteken ska vara en del av kunskapandet”

Publicerat torsdag 3 november 2011 kl 07.00
Skolinspektionen möts av många frågor kring nya skolbiblioteken
(2:37 min)
Många frågor kring nya kraven på skolbibliotek. Foto: Alex Brandon/Scanpix

Vad är ett skolbibliotek? Frågan diskuteras just nu intensivt samtidigt som skolorna arbetar med att anpassa sig till de nya kraven på skolbibliotek. Många saknar bibliotek, särskilt friskolorna, och de som har bibliotek är osäkra på om dessa möter kraven.

|

Enligt Kulturrådet saknar 18 procent av eleverna tillgång till skolbibliotek, dvs 250 000 elever. Och på årets Skolforum på Älvsjömässan som avslutades igår diskuterade företrädare från skolvärlden skolbibliotekens uppgift och innehåll med skolinspektionens Kjell Ahlgren. Han är van att få frågor från många skolor som undrar exakt vad ett skolbibliotek egentligen är.

– Jag försöker säga att det är själva processen vi är intresserade av. Upplevs skolbiblioteket som en del av "kunskapandet"? Ja, då är det ett skolbibliotek. Men är det en bokbuss på torsdag eftermiddag, då är det inget skolbibliotek, då är det en bokbuss på torsdag eftermiddag, säger han.

Och Kjell Ahlgren rekommenderar att skolor som samarbetar med kommunala bibliotek formaliserar samarbetet.

Inte minst för att garantera att bibliotekarierna har kompetens att möta skoleleverna.

Matz Nilsson är skoldirektör i Malmö stad och han underströk vikten av samarbete mellan lärare och bibliotekarier, men också av att skolbibliotekarier är med i undervisningen.

– För oss är utbildade skolbibliotekarier en självklarhet - men de måste också ingå i lärarrummet så att kompetensen inte stannar i biblioteksrummet, säger han.

Och Kjell Ahlgren tror att fler lärare kommer använda sig av skolbiblioteken i takt med att de blir bättre utrustade.

– Det är alltid ett problem när man ska besluta om att lägga resurser på något annat än lärare men när det väl är genomfört förstår lärarna hur mycket energi ett bra skolbibliotek kan skapa som underlättar deras arbetet, säger han.

Bland annat arbetar Kjell Ahlgren själv med att kontrollera hur IT används i undervisningen i högstadiet och kravet på tillgång till IT i skolbiblioteken är något som kommer förändra deras roll, säger han.

– När vi frågar hur man använder IT i skolan är det ofta något som man absolut inte tänkt på.

Och den som arbetar på en skola som inte har ett bibliotek och där skolledningen inte visar intresse för frågan, ska slå larm säger Kjell Ahlgren. Antingen direkt till skolinspektionen eller via massmedia, för det har visat sig ge snabba resultat säger han.

– Det är helt klart att friskolorna har börjat förstå, för det har blivit så konkret. Flera skolor har ju inte fått utvidga sin verksamhet eftersom man inte haft planer för biblioteken. Och det sprider sig fort att "nu måste vi börja tänka på det här", säger Kjell Ahlgren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".