Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Teater | Recension

Valerie Solanas Scum-manifest iscensätts i Kärrtorp

Publicerat måndag 14 november 2011 kl 08.54
Andrea Edwards i TUR-teaterns uppsättning av SCUM-Manifestett

SCUM, Society for Cutting Up Men – Valerie Solanas feministiska organisation – är kanske mest känd för det manifest som Solanas gav ut 1967, medan Solanas själv blev mest känd för sitt försök att skjuta Andy Warhol. I Sverige har författaren Sara Stridsberg både skrivit om Solanas liv och översatt manifestet till svenska. Nu har ”SCUM-manifestet” iscensatts på TUR-teatern i Stockholm i regi av Erik Holmström och med Andrea Edwards på scenen.

 ”För civiliserade, ansvarstagande, spänningssökande kvinnor återstår bara att störta regeringen, eliminera det ekonomiska systemet, införa total automatisering och förstöra det manliga könet.”

Redan i andra meningen sammanfattas Valerie Solanas hela ideologi och strategi för att befria kvinnorna. Så det är pang på när Andrea Edwards träffsäkra, roliga och kraftfulla personifiering av Solanas sätter igång.

Innan vi släpps in i salongen delas vi upp, vi kvinnor får gå in först, vi får kuddar att ha i korsryggen, vi får frukt och godis, vänlighet och respektfullt bemötande. Sen släpps männen in och de får ingenting, bara våra värderande blickar. Man får nästan en impuls att ropa att de ska visa någon kroppsdel…Och männen ler inställsamt och skrattar förtjust – det hela blir till en intressant liten maktdemonstration.

Utifrån broderade tankespråkstavlor som Edwards smaskar upp på väggarna, ”Stor konst & kultur” eller ”Isolering & förorter” så sliter hon fjädrarna av misogyni och mansgriseri, eller snarare, vänder dessa i sin motsats och håller upp en tyvärr inte speciellt föråldrad skrattspegel. Mannen visas fram som en bristsjukdom, en krympling – ”en ofullständig kvinna, ett vandrande misslyckande, strandad redan på genstadiet.”

När hon sen öppnar fönstret och ropar slagord i megafon ut mot Kärrtorps tunnelbanestation och ett gäng ungdomar väller in i lokalen så får man nog säja att föreställningen peakar. I akt 2 blir det svårare, som de flesta extrema radikaler är Solanas skarpare i sin kritiska analys än i sitt, om man så säjer, åtgärdsprogram. Trots akrobatik och guldglitter över scenen.

Men utan tvekan är föreställningen en feministisk arbetsseger och vilken veritabel kulturgärning TUR-teatern gör i sitt orädda iscensättande av hatade men historiskt relevanta texter, som de Sades ”Juliette” just nu på repertoaren och nu också Valerie Solanas ”SCUM-manifest”!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".