Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mona Hatoum osäkrar tillvaron på Konsthallen Magasin 3.

Publicerat tisdag 12 oktober 2004 kl 07.46

Vackert men under ytan hotfullt - i det spänningsfältet arbetar den brittiskpalestinska konstnären Mona Hatoum.

I stora internationella konstsammanhang har hon blivit känd för sina installationer och skulpturer som är formfulländat iscensatta men som vid närmare anblick visar sig vara rena mordredskapen.

Hon är 52 år, palestinsk flykting född i Libanon, kom till London som turist 1975, men när hon efter en veckas besök i den brittska hvudustaden skulle åka hem till Beirut igen så hade inbördeskriget brutit ut och Mona Hatoum blev kvar i Europa.

Konsthallen Magasin 3 i Stockholm visar jsut nu ett stort urval av Mona Hatoums verk från tidigt 80-tal, fram till idag.

Ibland brukar man tala om konstnärer som bjuder med armbågen, men Mona Hatoum lyckas bjuda in med riktigt vassa knivar, vardagsföremål som man garanterat gör sig illa på, kanske knipsar av ett ben, eller bara dör av en elchock. Mona Hatoum vet hur man får till det. Hon omvandlar föremålen med hjälp av sina och våra tvångstankar.

Det krävs ytterst lite fantasi för att tänka hela tanken ut – vad som händer om man gungar ihop med gungan mittemot, när båda sitsarna har giljotonvassa kanter. Iiiiiih. Eller om man sträcker in handen genom gallret och nuddar vid dom blanka hushållsredskapen som förenas av en surrande högspänningskabel. Tillvaron är som en skräckfilm. Och det är väl möjligt att hennes bakgrund som palestinier gör tillvarons hotfullhet extra tydlig. Vid en känd performance stegar hon sakta fram barfota på en Londontrottoar, förföljd av ett par eftersläpande svarta kängor.

Men många gånger är verkens hotfullhet mångbottnad. Den kliniskt metalliska rullstolen har så små hjul att den handikappade inte själv kan rulla sig fram, utan behöver hjälp. Men handtagen för den som ska skjuta på är två väl vässade knivblad. Och nånstans finns där dubbelheten mellan tacksamhet och aggression mellan den som kan och den som inte kan.

Likaså tonar dom mer politiska verken ner retoriken och blottlägger andra dimensioner, exempelvis med det manliga attributet Palestinasjalen – kvinnorna döljer ju traditionellt sitt hår med huvudduken. Här har sjalen fått sitt mönster broderat av svart kvinnohår, ett fantastiskt arbete som bara måste upplevas med syn och näsa för att förstås.

Likaså golvet av olivdoftande tvålar, gjorda på olja av fredens eget träd. Inpräntat med små pärlor ett mönster som utgör en detaljerad karta över det som skulle bli en Palestinsk stat enligt Osloavtalet 1993 – en oöverskådlig skärgård av små landplättar, en mer virtuell än reell stat, på dessa fredstvålar.

Det här är en stor utställning med över 60 verk, och nog kan man se ett tydligt samband mellan objekten – på samma gång som verken är otvetydigt intuitiva, och taktila. Stirrar man länge på ett rivjärn kan man inte undgå redskapets grundläggande våldsamhet och materialets hotfullt metalliska yta, inte minst om det är uppförstorat till dörrstorlek.

Men för att vara en av konstvärldens storhejare så har Mona Hatoum inte upprepat dom vinnande tricken särskilt ofta. Sätter man sin skosula på dörrmattan, vars nålar formar texten ”Welcome” så gör det förmodligen inte ont, man fastnar nog bara. Frågar är om man inte slår sig mer om man sätter stegen på den förunderligt vackra mattan av glaskulor vars mönster skapas av kulornas egen rörelseenergi, och som hålls samman av en tunn, tunn liten nylontråd.

Karsten Thurfjell

karsten.thurfjell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".