Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
konst

Glendinnings sårbara Fjäderbarn sover stilla

Publicerat tisdag 7 februari 2012 kl 07.46
"Jag ville göra dem som sovande barn, lika sårbara och ömtåliga"
(2:33 min)
Lucy Glendinning - Feather Child III. Visas på Galleri Andersson Sandström i Stockholm och Umeå.

För första gången visas nu i Sverige verk av den brittiska skulptören och installationskonstnären Lucy Glendinning. Vanligtvis förknippas hon med stora, offentliga verk utomhus, men nu handlar det om ett femtontal nya ateljéverk som visas på Galleri Andersson Sandström i Umeå och Stockholm.

Det första som jag möter är – ja vad är det – ett hopkrupet, sovande barn,- men hela kroppen är klädd med fågelfjädrar. Tanken hissnar.

– Det här är ett fjäderbarn, säger skulptören Lucy Glendinning

Det handlar om genmanipulation. Lucy Glendinning läste att forskarna hade identifierat genen för fjädrar hos fåglar och det satte fantasin i rörelse. Hur långt kommer den att gå, människans vilja att leka Gud? Kommer man att kunna tillverka barn med vingar t ex - som Ikaros?

– Jag ville göra dem som sovande barn, lika sårbara och ömtåliga, tillägger hon.

Den lilla figuren utstrålar verkligen sårbarhet och ömhet och som betraktare dras jag genast till den, samtidigt som den heltäckande fjäderskruden sänder någon sorts varningssignaler - hands off!

Det var länge sedan jag blev så berörd av att antal skulpturer. Lucy Glendinnings fantasirika och samtidigt glasklara sätt att använda människokroppen som spelplats för berättandet har funnits med sedan barnsben. Uppvuxen i en by på den engelska landsbygden med två läkarföräldrar, blev människokroppen för henne en ständig referens, liksom kyrkan och den klassiska traditionen

Fjäderbarnen är tillverkade i vax med glasfiber på insidan och det gäller även för de två verken ”Baby Jesus” och ”Faith”, en babykropp och en kvinnokropp uppsatta på väggen med sparsmakade textilbroderier på, som en textil tatuering. Tanken går till krucifix.

Jag använder ett mycket djuprött mönster, sådant som brukar finnas på många textilier i hemmet och det sitter fast bara på ytan, precis som fjädrarna, berättar Lucy Glendinning.

(Utställningarna hos Galleri Andersson Sandström pågår i Stockholm till den 12 februari och i Umeå till den 24 februari.)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".