Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tjejhöst på bio

Publicerat fredag 29 oktober 2004 kl 11.00

Parallellt med att förhandsstöden från Svenska Filminstitutet regnar över de manliga regissörerna är det en filmhöst med ovanligt många unga tjejer i centrum. Elin Claeson har sett två av filmerna: ”Fjorton suger” av ett regikollektiv bestående av Filippa Freijd, Martin Jern, Emil Larsson och Henrik Norrthon och ”Maria full of grace” av den debuterande amerikanska regissören Joshua Marston.

Det allra värsta som kan hända - vad är det? För mig en sak, för dig en annan. Och om du vore 14 - eller 17? Skräcken såg väl annorlunda ut då.

Det värsta som kan hända när man är 14 år - det kan vara en fest som spårar ur, för mycket sprit i en alldeles för tunn kropp och en äldre kille vars hjärna putar under gylfen.I Skåne en sommar är det det som händer blonda, söta, rikemansdottern Emma. När hon vaknar, utnyttjad, och kommer hem och minns - så stänger hon in sig i sitt rum, stänger in känslor, stänger in minnet, stänger ute mamma, vänner, storebror. Resten av sommaren går hon med sänkt huvud, äcklad, rannsakande, skamsen.

I Colombia, på ett sjavigt kontor i Bogóta är det allra värsta de 60 kapslar med rent heroin som ligger framför 17-åriga Maria. De är lika stora som en större tampongmodell och mycket svåra att svälja. Går en sönder dör man. De ska flygas i hennes mage till New York. Tas genom tullen och sen bajsas ut på ett hotellrum. Maria, så stark innan, så modig och framåt - är blek och rädd, sammanbiten. Ingen får veta. Hon ska bara åka.

Det är orättvist att ställa filmerna ”Fjorton suger” och ”Maria full of grace” bredvid varandra som vore de likadana storheter, för även om de båda är debutfilmer spelar de i helt olika ligor. Inte heller går livet för en välbärgad 14-åring i Malmö att jämföra med 17-åringens colombianska krav att bidra till familjens överlevnad. Förutsättningarna är för olika.

Men de kretsar båda kring detta - att inte kunna tala om det där plötsliga klivet man tar - över gränsen från barndomens lekar - vare sig nu de är skateboardtricks på en parkering eller att kyssa den man gillar bakom en lada - klivet in i en värld full av falluckor och minor som bara väntar på felstegen.

När sedan yttervärlden börjar lägga sig i, börjar undra och ställa frågor till dessa slutna flickor - som så uppenbart bär på hemligheter så lägger faktiskt båda filmerna i en extra växel. I den skånska sommaren är det Emmas våldsbenägna storebror som, efter ännu fler fylleslagsfester och tystlåtna frukostar med oförstående mamma och pappa, slutligen förstår vad som hänt och skipar rätt. För den colombianska Maria, på flykt från knarklangarhejdukar i New York, är det systern till en död heroinkurir som öppnar sitt hem och sin famn och erbjuder vila och möjlighet att försvinna ett tag.

”Maria full of grace” verkar vara gjord med självklarhet och stor självsäkerhet. ”Fjorton suger” darrar lite mer men som bilder av tonårsverklighet lämnar de båda tydliga avtryck, åtminstone hos den här betraktaren.

Elin Claeson

elin.claeson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".