Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

The Plot against America av Philip Roth

Publicerat tisdag 2 november 2004 kl 11.17

Philip Roth, den mest prisbelönte av alla amerikanska författare, har tänkt sig ett annat resultat av presidentvalet 1940 i sin nya bok The Plot against America. Mikael Timm har läst The Plot against America som kommer i svensk översättning nästa höst.

Redan omslaget inger oro. Varför ett amerikanskt frimärke med hakkors, varför en baksida med ett landskap som kräver en upptäcksresande. Och vilken konspiration mot Amerika?

Philip Roth har i decennier sysslat med den amerikanska judendomen, ironiskt som i romanerna om Portnoy, fantasifullt och mer tragiskt i böckerna om den intellektuelle Zuckerman. I alla hans berättelser finns en politisk dimension, men även om han på 70-talet skrev en pamflett mot Nixon är han ingen debattör. När jag ringde honom för något år sedan och ville intervjua honom om samhällsklimatet efter terrorattackerna ville han inte alls tala om ämnet.

Kanske arbetade han då med The plot against America. Romanen börjar i juni 1940 och slutar i oktober 1942, 24 månader amerikansk historia. Inte de breda perspektiven, men de skrämmande. Det är mitt i andra världskriget och utrikespolitiken är den viktigaste valfrågan. Roosevelt är klar att ingripa på Englands sida, han kan inte annat än vinna. Men så kommer Charles Lindbergh bokstavligen farande från skyn. Med den känsla för symboliska handlingar, mystik och arrogans för spelreglerna som utmärker den födde populisten slår han Roosevelt och inleder en tid av nazifiering.

Berättare är inte den vuxne Philip Roth, utan pojken Phil som växer upp i New Jersey i ett judiskt område. Skildringen har den där särskilda tydligheten i detaljerna som hör barndomen till. Och så finns där nazismen som långsamt - utan att ens alla judar oroas - brer ut sig. En märklig historia, men konstlös, utan överraskande stilgrepp. Men i diskretionen märks Mästaren. Roths storhet ligger i hur han lyckas foga samman det verkliga med det diktade. Det finns ingen spricka mellan skildringen av hur USA blir nazistiskt och hur det var att växa upp i New Jersey under kriget. Allt tolkas genom pojkens medvetande: han tolkar världen genom släktingar som går ut i krig, lierar sig med Lindberghs nazistiska regim eller helt enkelt bara sköter de egna affärerna.

Regeringen ordnar fest för den tyske utrikesministern, men inga koncentrationsläger, nej judarna utlokaliseras helt enkelt till den amerikanska mellanvästern där de får lite land att bruka och går under av svält, bränns upp av Ku Klux Klan eller bara försvinner - huvudsaken är att de inte bråkar mer. Regeringen vill verkligen att USA skall vara en smältdegel, den ”meltingpot” som så många politiker talat om. Och Phils värld börjar smältas ned.

Medelamerikanens längtan efter fred leder till judeförföljelser - är det möjligt? Roth hoppar lite i kronologin ibland som man gör med det självupplevda, just därför blir det övertygande - vilket är märkligt, för The Plot against America är en monstruös historia, men inte hjärtlös, inte huvudlös. Och vem vann? Visserligen försvinner Lindbergh, men ondskan är kvar och är det inte Lindberghs plan som svävar där borta i horisonten

Mikael Timm

mikael.timm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".